Het is maar hoe je het bekijkt!

More...

Komt altijd degene die gelijk heeft bij mij?

Jarenlang was ik als advocaat arbeidsrecht actief.

Welke klant er ook bij me kwam, ik vond (bijna ?) altijd het verhaal redelijk.
Of het nu een werkgever was.
Of het nu een werknemer was.

Altijd kon ik wel (juridische) argumenten vinden die het verhaal ondersteunden.

En met die argumenten, overtuigde ik ook mezelf van het juiste standpunt van mijn klant. En ging ik - zo nodig - ervoor vechten.
In elk geval steunde ik mijn klant zo goed mogelijk.

Komt altijd degene die gelijk heeft bij mij?
Of ben ik gewoon goed in het bedenken van argumenten?
Of kan ik me gewoon goed inleven? (lees hier over kijken door de ogen van een ander)

Steeds vaker merkte ik...
het is maar net wie ik spreek.
Door welke bril ik naar het verhaal kijk. (zie ook 'de waarheid interesseert me niet')
Ik ga mee in dat verhaal.
En maak er het beste van.

Tuurlijk maakte ik een risico inschatting.
Maar ik ging er wel vol voor.
Mouwen opstropen en het beste eruit halen wat erin zit.

En dan hoorde ik de advocaat of jurist van 'de andere kant'.
Oeh... en dan kon ik me daar ook meestal enorm over opwinden.
Hoe kon iemand zo'n absurd standpunt innemen?
Hoe kon iemand zo onredelijk zijn?

Natuurlijk is de ene zaak de andere niet.
En in de loop der jaren ga je ook steeds meer relativeren.
Maar soms zat er dan weer eentje tussen...

Toch kwam die vraag vaak bij me naar boven...
Komt dan altijd degene die gelijk heeft bij mij?
(tekst gaat verder onder foto)

Wil jij als HR professional ook liever gedoe met een medewerker voorkomen?

Wil jij weten hoe?

Download mijn GRATIS e-boek β€˜Voorkom gedoe op de werkvloer’, waarin ik 3 cruciale stappen voor een preventieve aanpak met je deel. Zo kun jij gelijk aan de slag met het inrichten van jouw eigen HR-strategie!

Nee natuurlijk niet. 

Er zijn altijd twee kanten aan een verhaal. 
En het is maar net vanuit welk perspectief je ernaar kijkt.

Juist als mensen bij een advocaat komen, 
is er vaak voor allebei de kanten wel iets te zeggen. 
Want als 1 van de 2 overduidelijk gelijk heeft, kom je er al snel uit. 
Een echt alternatief is er immers niet voor degene met de slechte kaarten...

Ondertussen ben ik me gaan verdiepen in hoe het kan dat perspectieven zo verschillen. 
En hoe kan het dat je het perspectief van de ander maar moeilijk kunt zien?

Dit heeft er alles mee te maken hoe een conflict zich ontwikkelt. 
Iedereen die zich in een (steeds verder escalerend) conflict bevindt, maakt dit mee.

Hoe kan het nu dat de ander dit niet ziet?
Hoe kan ik me zo vergist hebben in die ander?
Hoe kan de ander zo onredelijk zijn?
En overal zie je bewijs van jouw idee over de ander...

Doordat mensen over het veranderen van dit perspectief vaak niet met elkaar praten, verergert de situatie steeds verder. (lees hier over je eigen rol in een conflict)

Je vindt steeds meer 'bewijs' van je eigen perspectief.
Je eigen gedrag lokt ongewenst gedrag uit bij de ander.
En zo neem je elkaar mee steeds verder de afgrond in,
steeds verder in het wantrouwen naar elkaar. (lees hier over het tactisch inzetten van een arbeidsconflict).

Totdat je je zo machteloos voelt,
dat je naar een advocaat of jurist stapt.
Of - bij werknemers - je maar ziek meldt.

Het kan ook anders.

Je kunt de communicatie met elkaar weer op gang brengen.
Je kunt je perspectief naar elkaar weer bijstellen.

Soms kan je dit zelf.
Soms kan een collega of HR medewerker helpen.
Soms heb je hulp van een extern iemand nodig. (lees over mediation of de taken van de vertrouwenspersoon)

Het moment dat je in de begeleiding van een conflictgesprek,
de spanning ziet verdwijnen....
Gewoon omdat iemand ineens een glimp van het perspectief van de ander ziet.

Kippenvel...

Wil je preventief aan de slag met conflicten in jouw organisatie? Meld je dan hier aan voor mijn e-boek 'Voorkom gedoe op de werkvloer'.


Lees hier ook één van mijn andere artikelen:

πŸ’‘ Over eigen verantwoordelijkheid in een conflict: 'Wie zich brandt moet op de blaren zitten'
πŸ’‘ Over het eerder ingrijpen in conflicten: 'Een snelle aanpak loont'
πŸ’‘ Over de taken van een vertrouwenspersoon: 'Vertrouwenspersoon 10 taken'
πŸ’‘ Over emoties in een conflict: 'En toen brak hij'
πŸ’‘ Over het tactisch inzetten van een conflict: 'Een arbeidsconflict, komt dat even goed uit!'
πŸ’‘ Over stiltes in een gesprek: 'Vlam in de pan!'
πŸ’‘ Over de verandering van je waarneming: 'De waarheid interesseert me niet!'
πŸ’‘ Over communicatie tips voor conflicten op de werkvloer: 'Ruzie op de werkvloer'
πŸ’‘ Over commitment om met elkaar te praten: 'Ik hoef niet te praten, ik heb geen problemen'
πŸ’‘ Over je verplaatsen in een ander: 'Kijken door de ogen van een ander'
πŸ’‘ Over bewijs bij een arbeidsconflict en een kort geding en verzuim: 'Twee zaken bij de Hoge Raad'
πŸ’‘ Over hoe het mediation proces verloopt: 'Mediation in 10 stappen'
πŸ’‘ Over 'gedoe' in de organisatie: 'Ook wel eens last van gedoe'

Leave a Comment:

All fields with β€œ*” are required

Een snelle aanpak loont! -

[…] onderliggende belangen). Waardoor de verhalen uit elkaar gaan lopen. (ik schreef er al eerder een blog […]

De waarheid interesseert me niet?! -

[…] Dat hoeft niet zo te zijn. (Hier schreef ik al eens over het verschil in perspectief). […]

Wie zich brandt, moet op de blaren zitten… -

[…] proces verloopt: 'Mediation in 10 stappen'πŸ’‘ Over de verandering van perspectief in een conflict: 'Een arbeidsconflict, het is maar hoe je het bekijkt'πŸ’‘ Over 'gedoe' in de organisatie: 'Ook wel eens last van […]

En toen brak hij… -

[…] conflict namelijk puur over de inhoud zou gaan, dan komen partijen er meestal zelf wel uit. (lees deze blog over mijn ervaring als advocaat in het verschil van […]

Een arbeidsconflict?! Komt dat even goed uit! -

[…] proces verloopt: 'Mediation in 10 stappen'πŸ’‘ Over de verandering van perspectief in een conflict: 'Een arbeidsconflict, het is maar hoe je het bekijkt'πŸ’‘ Over 'gedoe' in de organisatie: 'Ook wel eens last van […]

Vlam in de pan! -

[…] proces verloopt: 'Mediation in 10 stappen'πŸ’‘ Over de verandering van perspectief in een conflict: 'Een arbeidsconflict, het is maar hoe je het bekijkt'πŸ’‘ Over 'gedoe' in de organisatie: 'Ook wel eens last van […]

‘Ik hoef niet te praten, ik heb geen problemen!’ -

[…] proces verloopt: 'Mediation in 10 stappen'πŸ’‘ Over de verandering van perspectief in een conflict: 'Een arbeidsconflict, het is maar hoe je het bekijkt'πŸ’‘ Over 'gedoe' in de organisatie: 'Ook wel eens last van […]

Kijken door de ogen van een ander -

[…] proces verloopt: 'Mediation in 10 stappen'πŸ’‘ Over de verandering van perspectief in een conflict: 'Een arbeidsconflict, het is maar hoe je het bekijkt'πŸ’‘ Over 'gedoe' in de organisatie: 'Ook wel eens last van […]

Twee zaken bij de Hoge Raad -

[…] proces verloopt: 'Mediation in 10 stappen'πŸ’‘ Over de verandering van perspectief in een conflict: 'Een arbeidsconflict, het is maar hoe je het bekijkt'πŸ’‘ Over 'gedoe' in de organisatie: 'Ook wel eens last van […]

Mediation in 10 stappen: hoe verloopt een mediationproces? -

[…] en verzuim: 'Twee zaken bij de Hoge Raad'πŸ’‘ Over de verandering van perspectief in een conflict: 'Een arbeidsconflict, het is maar hoe je het bekijkt'πŸ’‘ Over 'gedoe' in de organisatie: 'Ook wel eens last van […]

De golven trotseren! -

[…] proces verloopt: 'Mediation in 10 stappen'πŸ’‘ Over de verandering van perspectief in een conflict: 'Een arbeidsconflict, het is maar hoe je het bekijkt'πŸ’‘ Over 'gedoe' in de organisatie: 'Ook wel eens last van […]

Vertrouwenspersoon 10 taken -

[…] proces verloopt: 'Mediation in 10 stappen'πŸ’‘ Over de verandering van perspectief in een conflict: 'Een arbeidsconflict, het is maar hoe je het bekijkt'πŸ’‘ Over 'gedoe' in de organisatie: 'Ook wel eens last van […]

Leave a Comment:

All fields with β€œ*” are required