De bedrijfsarts adviseert mediation: wat nu?!
Wanneer er sprake is van een ziekmelding dan zal na enige tijd een bezoek aan de bedrijfsarts volgen. De bedrijfsarts zal dan beoordelen wat er speelt en in hoeverre een werknemer (nog) in staat is om bepaalde werkzaamheden te doen. Maar de bedrijfsarts constateert meer dan eens dat er ook sprake is van een conflict. Soms staat dit re-integratie in de weg of is er eigenlijk geen sprake van ziekte maar alleen van een conflict of een combinatie. De bedrijfsarts kan dan adviseren om de problemen op te lossen door middel van mediation.
Wanneer de bedrijfsarts mediation adviseert, is het eigenlijk wel een stap die je zowel als werkgever en ook als werknemer moet zetten. Maar wat nu als je je hiertoe eigenlijk helemaal niet in staat voelt?
We hebben een video gemaakt over dit onderwerp. Deze bekijk je hier. Of bekijk hem hieronder (of lees verder onder de video):
Wat wij in de praktijk vaak zien gebeuren is dat je als werknemer zoveel last kunt hebben van de situatie en dat je (mede) daardoor allerlei lichamelijke of psychische klachten kunt hebben. Die maken het soms heel moeilijk om met een mediation te kunnen en willen starten. Dat krijgen we dan ook te horen:
‘Ja, maar… ik kan zo’n gesprek helemaal niet aan.’
‘Daar ben ik nog niet aan toe.’
‘Nee, dat lukt me niet, hoor.’
‘Ik vind het te spannend.’
‘Nee, het gáát gewoon niet!’
En natuurlijk kunnen we ons heel goed voorstellen dat dat gevoel er is. Het is ook spannend om weer samen het gesprek aan te gaan. Zeker als er al veel is voorgevallen of je al lange tijd niet met je collega of leidinggevende met wie je in conflict bent geraakt, hebt gesproken.
Wij als mediator kunnen daar niet zo heel veel in doen. Wij zijn immers geen arts en wij kunnen niet beoordelen of je wel of niet in staat bent om een gesprek te voeren. En dat is ook onze rol niet. We kunnen en willen je niet dwingen om deel te nemen. Op het moment dat wij daar iets van gaan vinden komt onze neutraliteit in gevaar.
Dus, in deze situaties is het verstandig om even een stap terug te doen en je weer te melden bij de bedrijfsarts. De bedrijfsarts zal dan immers moeten beoordelen of je wel of niet in staat bent om zijn advies – namelijk mediation – op te volgen en deel te nemen aan de gesprekken.
Wat we wel vaak zien in de praktijk, is dat het zo met elkaar samenhangt. Het ziek zijn wordt veroorzaakt door het conflict en het ziek zijn verhindert dan dat het conflict kan worden opgelost. Dus - ook al is het een heel spannende stap om het gesprek met elkaar aan te gaan - het is wel iets dat ook kan helpen om niet alleen een stap verder te komen in het oplossen van het conflict, maar ook om een stapje verder te komen in je herstel. Dat is natuurlijk ook de reden dat de bedrijfsarts dit adviseert.
Spanningsveld tussen werkgever en werknemer: rust vs snelheid
Waar we zien dat medewerkers vaak veel moeite hebben om de mediation aan te gaan is dat voor werkgevers vaak andersom het geval. Zij willen graag dat de mediation zo snel mogelijk van start gaat. In zijn algemeenheid is het zo dat de werkgever het liefst zo snel mogelijk het gesprek wil aangaan en naar de toekomst wil kijken. Terwijl dat voor werknemers juist zo spannend is. Die zijn vaak juist op zoek naar wat meer tijd en rust. Dit spanningsveld is er eigenlijk altijd wel. En daarover moeten we met elkaar in gesprek. We kijken dan graag of we samen een bepaalde balans kunnen vinden om dan toch een goed moment te bepalen om met de mediation te starten.
Wat nu als je het niet eens bent met het oordeel van de bedrijfsarts?
Op het moment dat je het echt niet eens bent met de bedrijfsarts dan zijn daar natuurlijk ook nog wel opties voor. Je kunt dan een second opinion aanvragen of een deskundigenoordeel bij het UWV. Wij, als je mediator, kunnen daar – nogmaals – geen rol in spelen. Wij zijn geen arts. Wij kunnen alleen maar de mediation al dan niet opstarten. En ja, natuurlijk proberen we zoveel mogelijk rekening te houden met hoe partijen het ervaren. En ze te ondersteunen als het erg spannend voor ze is. Vergis je niet, dit geldt echt niet alleen voor werknemers. Ook voor veel werkgevers/leidinggevenden is zo’n situatie vaak iets waar ook zij erg veel last van hebben. Om dan, soms na hele lange tijd geen contact of wanneer de laatste gesprekken niet echt prettig zijn verlopen, het gesprek weer aan te gaan is dus voor beide partijen erg spannend.
Onze tip: ga altijd wel even in gesprek met de mediator
Daarom is onze werkwijze ook dat we altijd eerst een intakegesprek hebben. Daarin maken we individueel kennis en kun je alvast een keer je verhaal vertellen aan ons (lees ook onze blog over het eerste mediation-gesprek). Dat maakt de drempel vaak al wat minder hoog. Dus ons advies: ga in ieder geval het intakegesprek met de mediator aan. Vanuit daar kijken we weer verder. We kunnen dan samen altijd nog zien wat er voor jou nodig is om wél die stap te kunnen zetten richting een gesprek. Zeker als dat volgens de bedrijfsarts medisch gezien wel mogelijk is. En als de bedrijfsarts beoordeelt dat het echt niet kan, dan moeten we afwachten tot dat wel mogelijk is. Vervolgens gaan we dan het mediation-traject in met elkaar.
Wil je meer weten over hoe zo’n traject dan verloopt? Kijk dan eens op onze website. Daar vind je nog meer informatie over mediation en het traject.