Junctio - Mediation Coaching Training Advies

View Original

‘Ik ben nu eenmaal hoe ik ben (en daar ga ik ook mooi niks aan veranderen)’

'Zo ben ik nu eenmaal’ Een zin die iedereen wel eens heeft gehoord of misschien gebruik je ‘m zelf wel eens. Veel mensen verschuilen zich achter dat ze nu eenmaal een bepaald type zijn of nu eenmaal bepaalde eigenschappen hebben. En dat ze dat nu eenmaal niet kunnen of willen veranderen. Hoe je daarop kunt reageren, lees je in deze blog.

Laten we voorop stellen dat het voor sommige types makkelijker is om samen te werken dan sommige andere combinaties. Maar als je wilt of misschien wel moet samenwerken, dan is dit als excuus gebruiken, eigenlijk het ontlopen van verantwoordelijkheid. Er is namelijk over het algemeen best een strategie te bedenken die voor beiden kan werken. 

De dynamiek tussen jou en de ander heeft een bepaald effect op je. Om dan iets anders te doen dan je normaal zou doen, kan lastig zijn. Maar om nu te zeggen dat het gewoon niet klikt, of je je niet kunt aanpassen of je gedrag niet kunt aanpassen… Dat is echt niet zo.

Eigenlijk zijn dergelijke opmerkingen vaak uitingen van onmacht of een manier om de verantwoordelijkheid af te schuiven.

Als er dan een conflict ontstaat, is er iets misgegaan in de afstemming met elkaar. In plaats van te zoeken naar een nieuwe afstemming, gaan mensen zich verharden en zeggen 'ik ben zoals ik ben en daar moet je het maar mee doen'. 

Iedereen past zich de hele dag een beetje aan

Wil je dit doorbreken? Het begint er dan mee dat je bereid bent om eens te kijken naar wat het effect is van jouw gedrag bij de ander en andersom. Die dynamiek kan je met elkaar gewoon eens 'van een afstandje' bekijken. Hoe gaan jullie nu met elkaar om? Welk gedrag van de ander triggert jou? En welk gedrag laat jij dan vervolgens zien?

Ook al ben je nog zo verschillend, een samenwerking kan meestal wél werkbaar worden.
En nee… je hoeft daarvoor dus niet (echt) te veranderen!


Een leraar bejegent niet elke leerling hetzelfde.
Een verkoper benadert niet elke klant hetzelfde.
Een coach behandelt niet elke coachee hetzelfde. 

Je blijft wél jezelf, maar je weet uit ervaring je gedrag wat af te stemmen op de ander. Dit doet iedereen van nature en door ervaringen op te doen, pas je dit steeds een beetje aan. Soms loop je dan tegen iemand aan, waarbij die afstemming niet zo vanzelfsprekend verloopt. En dan kunnen er botsingen ontstaan, zeker als iemand precies op de verkeerde knoppen drukt. Dat vraagt wat meer moeite doen om het werkbaar te krijgen. Meer bewust worden van jouw gedrag en de effecten daarvan op de ander en andersom. Zodra je je bewust bent van de patronen die zich afspelen in jullie dynamiek, kun je er bewust voor kiezen om daar een volgende keer iets anders te doen.

Ga op zoek naar jullie gezamenlijke doel

Wat hierbij kan helpen? Ga eens op zoek naar het doel dat jullie hebben. Een gezamenlijk doel kan jullie helpen om meer te gaan kijken wat werkt voor jullie en jullie samenwerking om toch dat doel te behalen. Wat is voor de één belangrijk en wat voor de ander? Welke strategie kan je bedenken die daar recht aan doet en die werkt om jullie gezamenlijke doel te behalen?

Met elkaar het gesprek hierover voeren, levert bijna altijd resultaten op!

Nieuwsgierig hoe je hiermee om gaat in een gesprek en in de samenwerking? Neem gerust eens contact op!
Wie weet kunnen we je hierbij wel een handje helpen.