En toen brak hij…

En toen brak hij...

Hij probeerde zich nog te verzetten door op zijn hand te bijten, maar alle woede en pijn van de afgelopen weken, was niet meer tegen te houden.

More...

De grote, sterke man tegenover mij, zag er ineens kwetsbaar en gebroken uit.

Even voelde ikzelf ook de tranen in mijn ogen prikken.

Ik haalde diep adem en zei zacht 'het is niet erg, het is normaal dat je je zo voelt'.

Hoe moeilijk is het om je niet gewaardeerd en niet begrepen te voelen? Dat je geen erkenning krijgt voor jouw bijdrage, jouw talenten en jouw inzet.

In bijna alle conflicten is bij 1 of beide partijen dit gevoel aanwezig.

Alleen laten we dit met z'n allen natuurlijk niet merken.
Of weten misschien zelf niet eens dat dit eigenlijk de oorzaak van de wederzijdse boosheid en wantrouwen is. (lees hier meer over onbewust gedrag)

Dus stropen we de mouwen op, verharden we en nemen stevig onze posities in.

De argumenten en verwijten schieten over de tafel en zo wordt de afstand steeds groter.

Mijn taak als mediator is om de juiste vragen te stellen, zodat uiteindelijk die erkenning (die er vaak wel degelijk gewoon is) alsnog gegeven wordt. (lees hier hoe een mediation verloopt)

En soms zorgt dit voor veel emotie, zoals in de hierboven beschreven situatie.

Niet dat ik daar perse op uit ben.

Waar het om gaat is dat in een conflict vaak een emotie (en dus een onderliggende behoefte) de eigenlijke oorzaak is. En een partij simpelweg 'een stok om mee te slaan' zoekt (bewust of onbewust). Deze stok is dan het (juridische) standpunt dat een partij steeds roept.
(tekst gaat verder onder foto)

Wil jij als HR professional ook liever gedoe met een medewerker voorkomen?

Wil jij weten hoe?

Download mijn GRATIS e-boek β€˜Voorkom gedoe op de werkvloer’, waarin ik 3 cruciale stappen voor een preventieve aanpak met je deel. Zo kun jij gelijk aan de slag met het inrichten van jouw eigen HR-strategie!

En ja... dit geldt ook voor werkgevers. En ja... dit geldt ook voor conflicten tussen bedrijven. En ja... dit geldt ook voor puur zakelijke conflicten.

Als het conflict namelijk puur over de inhoud zou gaan, dan komen partijen er meestal zelf wel uit. (lees deze blog over mijn ervaring als advocaat in het verschil van perspectief).

Als het lukt om boven tafel te krijgen waar het nu eigenlijk om gaat, is de volgende stap cruciaal.

Namelijk laat (oprecht) merken dat je de ander probeert te begrijpen en geef erkenning voor het gevoel van de ander.

Volgt dit niet... dan is de kans groot dat we steeds opnieuw in dezelfde discussie terug komen.

En helaas maak ik dat ook mee.

Dan leg ik de bal voor het doel, klaar om ingetikt te worden.... en iemand schiet niet.

Eigenwijs als ik ben, probeer ik het meerdere keren. Zal soms meer gaan confronteren of apart met een partij praten, maar uiteindelijk kan ik niet het doelpunt maken. Dat is de keuze van een partij zelf. Hoe frustrerend dit soms ook is.

En als het dan wel lukt en het is een schot in de roos, dan voel je de spanning zo de deur uitlopen. En is de oplossing dichtbij.

En hoewel ik dan keurig rustig en neutraal reageer, doe ik vanbinnen een vreugde dansje. 

Wil je aan de slag met een preventieve aanpak van conflicten binnen jouw organisatie? Meld je dan hier aan voor mijn e-boek 'Voorkom gedoe op de werkvloer' of kijk eens naar mijn training.

Lees hier ook één van mijn andere artikelen:

πŸ’‘ Over eigen verantwoordelijkheid in een conflict: 'Wie zich brandt moet op de blaren zitten'
πŸ’‘ Over het eerder ingrijpen in conflicten: 'Een snelle aanpak loont'
πŸ’‘ Over de taken van een vertrouwenspersoon: 'Vertrouwenspersoon 10 taken'
πŸ’‘ Over het tactisch inzetten van een conflict: 'Een arbeidsconflict, komt dat even goed uit!'
πŸ’‘ Over stiltes in een gesprek: 'Vlam in de pan!'
πŸ’‘ Over de verandering van je waarneming: 'De waarheid interesseert me niet!'
πŸ’‘ Over communicatie tips voor conflicten op de werkvloer: 'Ruzie op de werkvloer'
πŸ’‘ Over commitment om met elkaar te praten: 'Ik hoef niet te praten, ik heb geen problemen'
πŸ’‘ Over je verplaatsen in een ander: 'Kijken door de ogen van een ander'
πŸ’‘ Over bewijs bij een arbeidsconflict en een kort geding en verzuim: 'Twee zaken bij de Hoge Raad'
πŸ’‘ Over hoe het mediation proces verloopt: 'Mediation in 10 stappen'
πŸ’‘ Over de verandering van perspectief in een conflict: 'Een arbeidsconflict, het is maar hoe je het bekijkt'
πŸ’‘ Over 'gedoe' in de organisatie: 'Ook wel eens last van gedoe'

Leave a Comment:

All fields with β€œ*” are required

Een snelle aanpak loont! -

[…] Voelen zich vreselijk en zien geen uitweg. (zie ook deze blog) […]

Vertrouwenspersoon 10 taken -

[…] hierin op te vangen. Te luisteren en te zorgen dat de medewerker zijn/haar verhaal kwijt kan. (lees hier over de emoties in een […]

Arbeidsconflict, een verandering van perspectief

[…] taken van een vertrouwenspersoon: 'Vertrouwenspersoon 10 taken'πŸ’‘ Over emoties in een conflict: 'En toen brak hij'πŸ’‘ Over het tactisch inzetten van een conflict: 'Een arbeidsconflict, komt dat even goed uit!'πŸ’‘ […]

Wie zich brandt, moet op de blaren zitten… -

[…] taken van een vertrouwenspersoon: 'Vertrouwenspersoon 10 taken'πŸ’‘ Over emoties in een conflict: 'En toen brak hij'πŸ’‘ Over het tactisch inzetten van een conflict: 'Een arbeidsconflict, komt dat even goed uit!'πŸ’‘ […]

Mediation in 10 stappen: hoe verloopt een mediationproces? -

[…] taken van een vertrouwenspersoon: 'Vertrouwenspersoon 10 taken'πŸ’‘ Over emoties in een conflict: 'En toen brak hij'πŸ’‘ Over het tactisch inzetten van een conflict: 'Een arbeidsconflict, komt dat even goed uit!'πŸ’‘ […]

De golven trotseren! -

[…] taken van een vertrouwenspersoon: 'Vertrouwenspersoon 10 taken'πŸ’‘ Over emoties in een conflict: 'En toen brak hij'πŸ’‘ Over het tactisch inzetten van een conflict: 'Een arbeidsconflict, komt dat even goed uit!'πŸ’‘ […]

Vlam in de pan! -

[…] (lees hier over de taken van een vertrouwenspersoon).Regelmatig lopen de emoties hoog op. (lees hier meer over emoties in een […]

Twee zaken bij de Hoge Raad -

[…] taken van een vertrouwenspersoon: 'Vertrouwenspersoon 10 taken'πŸ’‘ Over emoties in een conflict: 'En toen brak hij'πŸ’‘ Over het tactisch inzetten van een conflict: 'Een arbeidsconflict, komt dat even goed uit!'πŸ’‘ […]

Hoe neutraal is HR eigenlijk? -

[…] taken van een vertrouwenspersoon: 'Vertrouwenspersoon 10 taken'πŸ’‘ Over emoties in een conflict: 'En toen brak hij'πŸ’‘ Over het tactisch inzetten van een conflict: 'Een arbeidsconflict, komt dat even goed uit!'πŸ’‘ […]

Leave a Comment:

All fields with β€œ*” are required