Vertrouwenspersoon



Soms helpt het om je hart te kunnen luchten...

Zie je de uitweg nog? 

Door allerlei oorzaken kan er een werksfeer ontstaan binnen een organisatie die niet prettig is.


Zo kan er sprake zijn van ongewenst gedrag of ontstaan er ongewenste omgangsvormen. Denk aan pesten, (seksuele) intimidatie, agressie/geweld of discriminatie. 


De werkgever is verantwoordelijk voor een veilige werkomgeving en daar valt ook de manier waarop er met elkaar wordt omgegaan onder. 


Een vertrouwenspersoon is binnen de organisatie contactpersoon voor dit soort situaties. 



Wat doet een vertrouwenspersoon?

Luisterend oor


De medewerker kan zijn/haar verhaal kwijt bij de vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon zal vooral luisteren en meedenken over hoe verder



Beleid


Een beleid over wat binnen de organisatie wel/niet geoorloofd is en wat er gebeurt als het toch mis gaat, blijkt een preventieve werking te hebben. Een vertrouwenspersoon helpt bij het bepalen van dit beleid


Begeleiding

De vertrouwenspersoon begeleidt een medewerker bij stappen die hij of zij wil zetten als er sprake is van ongewenst gedrag.




Advies

Een vertrouwenspersoon houdt in de gaten of in de klachten patronen of opvallende zaken plaatsvinden en adviseert over maatregelen die genomen kunnen worden.



Voorlichting


De vertrouwenspersoon geeft voorlichting aan de organisatie en de medewerkers over wat ongewenste omgangsvormen zijn en wat de gevolgen van dit soort gedrag kunnen zijn



Vertrouwelijkheid


De gesprekken die een vertrouwenspersoon met een medewerker voert, zijn vertrouwelijk. 




Vertrouwenspersoon

Soms helpt het om je hart te kunnen luchten...

Zie je de uitweg nog? 


Door allerlei oorzaken kan er een werksfeer ontstaan binnen een organisatie die niet prettig is.


Zo kan er sprake zijn van ongewenst gedrag of ontstaan er ongewenste omgangsvormen. Denk aan pesten, (seksuele) intimidatie, agressie/geweld of discriminatie. 


De werkgever is verantwoordelijk voor een veilige werkomgeving en daar valt ook de manier waarop er met elkaar wordt omgegaan onder. 


Een vertrouwenspersoon is binnen de organisatie contactpersoon voor dit soort situaties.



Wat doet een vertrouwenspersoon?

Luisterend oor

De medewerker kan zijn/haar verhaal kwijt bij de vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon zal vooral luisteren en meedenken over hoe verder

Beleid

Een beleid over wat binnen de organisatie wel/niet geoorloofd is en wat er gebeurt als het toch mis gaat, blijkt een preventieve werking te hebben. Een vertrouwenspersoon helpt bij het bepalen van dit beleid

Begeleiding

De vertrouwenspersoon begeleidt een medewerker bij stappen die hij of zij wil zetten als er sprake is van ongewenst gedrag.

Advies

Een vertrouwenspersoon houdt in de gaten of in de klachten patronen of opvallende zaken plaatsvinden en adviseert over maatregelen die genomen kunnen worden.

Voorlichting

De vertrouwenspersoon geeft voorlichting aan de organisatie en de medewerkers over wat ongewenste omgangsvormen zijn en wat de gevolgen van dit soort gedrag kunnen zijn

Vertrouwelijkheid

De gesprekken die een vertrouwenspersoon met een medewerker voert, zijn vertrouwelijk.

Wil jij als HR professional ook liever gedoe met een medewerker voorkomen?

Ik help jou graag op weg om een effectieve strategie hiervoor te ontwikkelen. Waarmee je jouw leidinggevenden nog beter kunt ondersteunen en coachen bij conflicten of - nóg beter - ze in een vroeg stadium oplost. Uiteindelijk levert dit jou meer voldoening en werkplezier op en binnen de organisatie ontstaat een betere werksfeer, meer werkgeluk, minder personeelsverloop en verzuim en kosten. 

Wil jij weten hoe?

Download mijn GRATIS e-boek ‘Voorkom gedoe op de werkvloer’, waarin ik 3 cruciale stappen voor een preventieve aanpak met je deel. Zo kun jij gelijk aan de slag met het inrichten van jouw eigen HR-strategie!

Wil jij als HR professional ook liever gedoe met een medewerker voorkomen?

Ik help jou graag op weg om een effectieve strategie hiervoor te ontwikkelen. Waarmee je jouw leidinggevenden nog beter kunt ondersteunen en coachen bij conflicten of - nóg beter - ze in een vroeg stadium oplost. Uiteindelijk levert dit jou meer voldoening en werkplezier op en binnen de organisatie ontstaat een betere werksfeer, meer werkgeluk, minder personeelsverloop en verzuim en kosten. 

Wil jij weten hoe?

Download mijn GRATIS e-boek ‘Voorkom gedoe op de werkvloer’, waarin ik 3 cruciale stappen voor een preventieve aanpak met je deel. Zo kun jij gelijk aan de slag met het inrichten van jouw eigen HR-strategie!

Junctio | Maaike Grauwmeijer | Bollenhoeve 6, 5708 VZ Helmond | 06 - 22 89 34 32 | maaike@junctio.nl | KVK 74381911 | BTW ID BTW ID NL001904102B48