Opleiding

Conflicthantering in 12 stappen

plan een Kennismakingscall
Opleiding conflicthantering

“Het lijkt wel alsof we het over twee compleet verschillende situaties hebben.”

Herken je dat?

Je zit met twee medewerkers aan tafel. Allebei vertellen ze hun verhaal. En het lijkt wel of ze het over twee totaal verschillende gebeurtenissen hebben.

Want laten we eerlijk zijn…

Bij gedoe op de werkvloer kijkt iedereen door zijn eigen bril naar de situatie.

En voor je het weet…

  • Stapelen de argumenten zich op
  • Vliegen de verwijten over tafel
  • Blijven dezelfde discussies zich maar herhalen
  • Lopen de emoties steeds hoger op
  • Beginnen anderen zich er ook mee te bemoeien

Dit soort gedoe gaat iedereen liever uit de weg.

Maar het kost jou, je team en soms de hele organisatie veel tijd en energie. Op enig moment kun je er niet meer aan ontsnappen en moet je er ECHT iets mee.

Bijna altijd loopt het vast in de communicatie met elkaar, omdat het niet lukt om elkaar te snappen en dus ook niet om een oplossing te vinden. Gesprekken blijven dan vaak in dezelfde cirkels verlopen en je komt geen steek verder.

Als HR-professional of leidinggevende wordt er van JOU verwacht dat je er beweging in krijgt.

En dat is echt geen eenvoudige opgave!

Zo vaak zie ik dat leidinggevenden en HR professionals ECHT met de juiste intenties en acties aan de slag gaan als er gedoe is. En toch lopen ze op enig moment helemaal vast. Je raakt gefrustreerd en vindt de situatie steeds ongrijpbaarder en onredelijk.

Dat komt doordat we de focus leggen op de verkeerde plek. Hierdoor wordt de knoop waar je met elkaar in zit steeds strakker getrokken, in plaats van dat er langzaamaan ruimte naar een oplossing ontstaat.

Mijn visie op conflicten

Samenwerken zonder conflicten is onmogelijk. Zelfs als je perfecte afspraken maakt, je kunt het niet voorkomen. En dat is maar goed ook! Want juist in een conflict kan je leren en ontwikkelen.

Het gaat er juist om hoe je met elkaar omgaat op het moment dat het allemaal even niet soepel loopt, afspraken niet worden nagekomen, iemand een keer uitvalt, of iemand precies op de verkeerde knoppen drukt.

In een conflict heeft niemand gelijk en niemand ongelijk. Maar daar gaan we wel de hele tijd met elkaar naar op zoek.

Naar mijn overtuiging richten we ons in gesprekken teveel op de inhoud of op de vaardigheden van gesprekstechnieken, maar is er te weinig aandacht voor de situatie als het ‘echt spannend wordt’. Dan is het namelijk heel moeilijk om je kennis en vaardigheden toe te passen en in de praktijk worden het al snel ‘trucjes’ die dan niet meer werken.

Als je leert hoe je hiermee omgaat kan je (weer) vanuit zelfvertrouwen en ontspanning reageren en acteren. Als je weet hoe je de ander kan helpen om dit ook te doen, dan kom je veel sneller tot een oplossing.

Maaike Grauwmeijer

Meer informatie.
Neem contact op met Maaike.

Leer in 26 weken de cruciale vaardigheden om gedoe en onrust bij jouw medewerkers en/of jezelf bij de kern aan te pakken.

Optimaliseer de samenwerking en interactie in je team en maak van een conflict een kans op groei en ontwikkeling. Zodat je samen nog beter je doelen gaat bereiken.

In samenwerking met het Mediation Educatie Centrum ontwikkelden Jan- Paul Duijndam en ik (Maaike Grauwmeijer) de Opleiding ‘Conflicthantering in 12 stappen’ zodat jij jouw doelen gaat bereiken!

Opleiding conflicthantering

⚫ Inleidende module

  • De opbouw van het programma
  • Het plannen van de coaching
  • Het bepalen van het leerdoel

⚫ Module | Conflictkennis

Breid je conflictkennis uit

Hier beginnen we met het begrijpen van hoe conflicten ontstaan en wat er in je brein gebeurt tijdens een conflict. Je leert typisch gedrag en signalen in lastige situaties herkennen, de eerste stap naar effectieve conflictbeheersing.

  • Ontstaan en verloop van conflicten
  • Werking brein in conflicten
  • Dynamieken in conflicten
  • Conflictstijlen

⚫ Module | Conflictkennis

Breid je conflictkennis uit

Hier beginnen we met het begrijpen van hoe conflicten ontstaan en wat er in je brein gebeurt tijdens een conflict. Je leert typisch gedrag en signalen in lastige situaties herkennen, de eerste stap naar effectieve conflictbeheersing.

  • Ontstaan en verloop van conflicten
  • Werking brein in conflicten
  • Dynamieken in conflicten
  • Conflictstijlen

⚫ Module | Persoonlijk leiderschap

Leer persoonlijk leiderschap in te zetten

Hier ontwikkel je inzicht in je eigen triggers en valkuilen, zodat je weet hoe je hiermee kunt omgaan en daar juist waardevolle informatie uit kunt halen. Je leert voorbereiden op gesprekken en handelen vanuit rust en zelfvertrouwen.

  • Triggers / Pijnpunten
  • Overtuigingen
  • Omgaan met emotie
  • Voorbereiding gesprek

⚫ Module | Organisatie Optimalisatie

Richt bedrijfsprocessen succesvol in

Samen bekijken we of je organisatie en team goed zijn voorbereid om met conflicten om te gaan. We bieden begeleiding en informatie om een plan te ontwikkelen om conflicten te minimaliseren en samenwerking te vergroten.

  • Conflictvaardige organisatie / cultuur
  • Competentie conflictvaardigheid
  • Sterkte / Zwakte analyse
  • Conflict protocol
  • Plan van Aanpak

⚫ Module | Afsluiting

Persoonlijke coaching

Een training of workshop volgen, zonder dat je ook echt gaat oefenen in de praktijk, levert maar beperkte verandering op. Daarom krijg je bij het hele traject persoonlijke begeleiding van ons als conflict-deskundigen, zodat je alle kennis en vaardigheden direct kunt toepassen in de praktijk en je het geleerde ECHT integreert bij jezelf en de organisatie.

  • Leerdoel
  • Community
  • Vasthouden/door-ontwikkeling geleerde elementen
  • Toegang tot een uitgebreide kennisdatabank met video-trainingen
  • Praktijkvoorbeelden die regelmatig worden bijgewerkt met nieuwe situaties.
  • 26 weken persoonlijke begeleiding van Maaike en/of Jan-Paul.
  • Uitbreiding van je Conflict Kennis.
  • Alle vaardigheden en tools om bekwaam om te gaan met conflicten.
  • Persoonlijke ontwikkeling die in zowel professionele als persoonlijke situaties van levenslang voordeel is.
  • Strategieën voor implementatie in je team en organisatie.

GRATIS BONUSSEN

  • Vier individuele coachingsessies van een uur (online of in Helmond).
  • Toegang tot een community van oud-deelnemers en kortingen op themadagen en oefensessies.
  • Ondersteuning via e-mail en Whatsapp 
  • Mogelijkheid om praktijksituaties te bespreken en een evaluatie na afloop van de casus.
Ik wil graag kennismaken
Elearning conflicthantering
  • Vijf opleidingsdagen  op locatie bij het Mediation Educatie Centrum in Rotterdam 
  • Opleidingsdagen data in najaar 2025 nog niet bekend
  • Lesstof en leerdoelen zijn identiek aan de e-learning, maar worden klassikaal besproken. Hierdoor is er veel ruimte voor vragen en begeleiding. 
  • De module over persoonlijk leiderschap is online toegangelijk voor deelnemers.
  • 26 weken persoonlijke begeleiding van Maaike en/of Jan-Paul.

GRATIS BONUSSEN

  • Vier individuele coachingsessies van een uur (online of in Helmond).
  • Toegang tot een community van oud-deelnemers 
  • Twee extra oefendagen om je conflictvaardigheden te trainen en kortingen op themadagen.
  • Mogelijkheid om praktijksituaties te bespreken en een evaluatie na afloop van de cursus.
Ik wil graag kennismaken
Training conflicthantering

Meer informatie.
Neem contact op met Maaike.

Deze training is speciaal ontworpen voor:

  • Leidinggevenden en managers: die hun rol effectiever willen vervullen en rust willen in lastige situaties.
  • HR-professionals: die leidinggevenden beter willen ondersteunen en conflicten op de werkvloer willen oplossen.
  • Professionals: die willen leren hoe ze met minder stress en meer zelfvertrouwen gesprekken voeren.

Dit programma is perfect voor je als:

  • Je echt werk wilt maken van een gezonde werkcultuur
  • Je bereid bent om te investeren in langdurige verandering
  • Je gelooft dat voorkomen beter is dan genezen

Dit is níet voor organisaties die:

  • Een snelle quick-fix zoeken
  • Denken dat één training alle problemen oplost
  • Niet bereid zijn om echt te werken aan verandering

Met honderden begeleide conflicten en jarenlange praktijkervaring weet Maaike Grauwmeijer als geen ander hoe lastige situaties en conflicten op de werkvloer aan te pakken.

Ze heeft niet alleen juridische kennis, maar ook expertise als mediator, professioneel opgeleid coach, teamcoach, geluksdeskundige en conflictmanager.

Maaike heeft een missie: organisaties conflictvaardiger maken. Ze gelooft dat de juiste kennis en vaardigheden kunnen helpen om conflicten om te zetten in kansen voor de organisatie.

Met een schat aan ervaring, heeft Jan-Paul Duijndam door de begeleiding van talloze conflicten en zijn jarenlange betrokkenheid bij mediation op zowel zakelijk als familiair gebied een unieke expertise opgebouwd.

Als ondernemer heeft hij niet alleen een opleidingscentrum voor mediators opgericht, maar leidt hij ook een succesvol trainings- en adviesbureau gericht op het aanpakken van communicatie- en samenwerkingsproblemen binnen bedrijven.

 Jan-Paul’s motto is duidelijk: “Zorg ervoor dat jij de reden bent dat men gelooft in de goedheid van de mens.” 

Veelgestelde vragen

De kennis en vaardigheden die wij delen, zijn bruikbaar bij elk gesprek dat je voert. Zowel privé als zakelijk, zowel in situaties die aan het escaleren zijn als situaties die prima verlopen. Het geeft je inzichten in hoe je communicatie op een prettige manier kunt laten verlopen, dus ook als je meer wilt leren hierover, is deze opleiding  interessant. 

Het ontwikkelen van vaardigheden vergt oefening. Die oefening moet je natuurlijk vooral in de praktijk gaan toepassen. Maar hoe fijn is het als je wel een aantal handigheden achter de hand hebt, die je daarbij kunt gebruiken. Daar gaan we vooral mee oefenen, bijv. wat zijn handige vragen om te stellen, welke houding is goed en hoe doe je dat, hoe kom je achter behoeften/belangen, etc.

We oefenen alleen daadwerkelijk een gesprek op het moment dat een deelnemer dat zelf wil. Niets is verplicht. In de coaching is er voldoende ruimte voor maatwerk en besteden we aandacht aan die dingen die je graag wilt ontwikkelen.

De modules bevatten meerdere video’s en opdrachten. De video’s zijn gemiddeld 15 a 30 min per keer, dus makkelijk tussendoor te doen. Voor de opleiding is met opzet 26 weken uitgetrokken. Je kunt het moment van volgen van de modules zelf plannen en het gaat er vooral om dat je het geleerde in de praktijk gaat brengen. Als je er 1 a 2 uur per week aan besteed, dan is dat zeker genoeg.

Je kunt op elk gewenst moment starten met de opleiding. Na de inschrijving ontvang je van ons een inlogcode. Met deze code kun je direct van start gaan in onze leeromgeving. Wil je liever kiezen voor de fysieke training op locatie, dan kan aanmelden tot een maand voor de eerste lesdag. De fysieke opleiding gaat door bij minimaal 6 deelnemers.

Bij de coaching gaat Maaike samen met jou bekijken waar je in de praktijk tegenaan loopt. Jullie kunnen sparren over praktijksituaties, maar  zullen ook aandacht besteden aan jouw ontwikkelpunten. Er zijn vier coach-gesprekken, maar je mag ons ook altijd via de mail/app/chat benaderen voor hulp.

Ik wil de e-learning Ik wil de fysieke cursus