Opleiding
Conflicthantering in 12 stappen
Ontdek hoe je als (HR) Manager of Leidinggevende met simpele en effectieve stappen vol zelfvertrouwen omgaat met gedoe op de werkvloer

“Het lijkt wel alsof we het over twee compleet verschillende situaties hebben.”
Herken je dat?
Je zit met twee medewerkers aan tafel. Allebei vertellen ze hun verhaal. En het lijkt wel of ze het over twee totaal verschillende gebeurtenissen hebben.
Want laten we eerlijk zijn…
Bij gedoe op de werkvloer kijkt iedereen door zijn eigen bril naar de situatie.
En voor je het weet…
- Stapelen de argumenten zich op
- Vliegen de verwijten over tafel
- Blijven dezelfde discussies zich maar herhalen
- Lopen de emoties steeds hoger op
- Beginnen anderen zich er ook mee te bemoeien
Dit soort gedoe gaat iedereen liever uit de weg.
Maar het kost jou, je team en soms de hele organisatie veel tijd en energie. Op enig moment kun je er niet meer aan ontsnappen en moet je er ECHT iets mee.
Bijna altijd loopt het vast in de communicatie met elkaar, omdat het niet lukt om elkaar te snappen en dus ook niet om een oplossing te vinden. Gesprekken blijven dan vaak in dezelfde cirkels verlopen en je komt geen steek verder.
Als HR-professional of leidinggevende wordt er van JOU verwacht dat je er beweging in krijgt.
En dat is echt geen eenvoudige opgave!
Zo vaak zie ik dat leidinggevenden en HR professionals ECHT met de juiste intenties en acties aan de slag gaan als er gedoe is. En toch lopen ze op enig moment helemaal vast. Je raakt gefrustreerd en vindt de situatie steeds ongrijpbaarder en onredelijk.
Dat komt doordat we de focus leggen op de verkeerde plek. Hierdoor wordt de knoop waar je met elkaar in zit steeds strakker getrokken, in plaats van dat er langzaamaan ruimte naar een oplossing ontstaat.
Mijn visie op conflicten
Samenwerken zonder conflicten is onmogelijk. Zelfs als je perfecte afspraken maakt, je kunt het niet voorkomen. En dat is maar goed ook! Want juist in een conflict kan je leren en ontwikkelen.
Het gaat er juist om hoe je met elkaar omgaat op het moment dat het allemaal even niet soepel loopt, afspraken niet worden nagekomen, iemand een keer uitvalt, of iemand precies op de verkeerde knoppen drukt.
In een conflict heeft niemand gelijk en niemand ongelijk. Maar daar gaan we wel de hele tijd met elkaar naar op zoek.
Naar mijn overtuiging richten we ons in gesprekken teveel op de inhoud of op de vaardigheden van gesprekstechnieken, maar is er te weinig aandacht voor de situatie als het ‘echt spannend wordt’. Dan is het namelijk heel moeilijk om je kennis en vaardigheden toe te passen en in de praktijk worden het al snel ‘trucjes’ die dan niet meer werken.
Als je leert hoe je hiermee omgaat kan je (weer) vanuit zelfvertrouwen en ontspanning reageren en acteren. Als je weet hoe je de ander kan helpen om dit ook te doen, dan kom je veel sneller tot een oplossing.


Meer informatie.
Neem contact op met Maaike.
Gelukkig is er een oplossing: Conflicthantering in 12 stappen voor leidinggevenden en HR-professionals
Leer in 26 weken de cruciale vaardigheden om gedoe en onrust bij jouw medewerkers en/of jezelf bij de kern aan te pakken.
Optimaliseer de samenwerking en interactie in je team en maak van een conflict een kans op groei en ontwikkeling. Zodat je samen nog beter je doelen gaat bereiken.
In samenwerking met het Mediation Educatie Centrum ontwikkelden Jan- Paul Duijndam en ik (Maaike Grauwmeijer) de Opleiding ‘Conflicthantering in 12 stappen’ zodat jij jouw doelen gaat bereiken!

Dit is wat je leert tijdens de opleiding
⚫ Inleidende module
- De opbouw van het programma
- Het plannen van de coaching
- Het bepalen van het leerdoel
⚫ Module | Conflictkennis
Breid je conflictkennis uit
Hier beginnen we met het begrijpen van hoe conflicten ontstaan en wat er in je brein gebeurt tijdens een conflict. Je leert typisch gedrag en signalen in lastige situaties herkennen, de eerste stap naar effectieve conflictbeheersing.
- Ontstaan en verloop van conflicten
- Werking brein in conflicten
- Dynamieken in conflicten
- Conflictstijlen
⚫ Module | Conflictkennis
Breid je conflictkennis uit
Hier beginnen we met het begrijpen van hoe conflicten ontstaan en wat er in je brein gebeurt tijdens een conflict. Je leert typisch gedrag en signalen in lastige situaties herkennen, de eerste stap naar effectieve conflictbeheersing.
- Ontstaan en verloop van conflicten
- Werking brein in conflicten
- Dynamieken in conflicten
- Conflictstijlen
⚫ Module | Persoonlijk leiderschap
Leer persoonlijk leiderschap in te zetten
Hier ontwikkel je inzicht in je eigen triggers en valkuilen, zodat je weet hoe je hiermee kunt omgaan en daar juist waardevolle informatie uit kunt halen. Je leert voorbereiden op gesprekken en handelen vanuit rust en zelfvertrouwen.
- Triggers / Pijnpunten
- Overtuigingen
- Omgaan met emotie
- Voorbereiding gesprek
⚫ Module | Organisatie Optimalisatie
Richt bedrijfsprocessen succesvol in
Samen bekijken we of je organisatie en team goed zijn voorbereid om met conflicten om te gaan. We bieden begeleiding en informatie om een plan te ontwikkelen om conflicten te minimaliseren en samenwerking te vergroten.
- Conflictvaardige organisatie / cultuur
- Competentie conflictvaardigheid
- Sterkte / Zwakte analyse
- Conflict protocol
- Plan van Aanpak
⚫ Module | Afsluiting
Persoonlijke coaching
Een training of workshop volgen, zonder dat je ook echt gaat oefenen in de praktijk, levert maar beperkte verandering op. Daarom krijg je bij het hele traject persoonlijke begeleiding van ons als conflict-deskundigen, zodat je alle kennis en vaardigheden direct kunt toepassen in de praktijk en je het geleerde ECHT integreert bij jezelf en de organisatie.
- Leerdoel
- Community
- Vasthouden/door-ontwikkeling geleerde elementen
Dit ontvang je als je de cursus
door middel van e-learning volgt
GRATIS BONUSSEN

De cursus is ook fysiek
op locatie te volgen
GRATIS BONUSSEN


Meer informatie.
Neem contact op met Maaike.
Voor wie is deze training?
Deze training is speciaal ontworpen voor:
- Leidinggevenden en managers: die hun rol effectiever willen vervullen en rust willen in lastige situaties.
- HR-professionals: die leidinggevenden beter willen ondersteunen en conflicten op de werkvloer willen oplossen.
- Professionals: die willen leren hoe ze met minder stress en meer zelfvertrouwen gesprekken voeren.
Dit programma is perfect voor je als:
- Je echt werk wilt maken van een gezonde werkcultuur
- Je bereid bent om te investeren in langdurige verandering
- Je gelooft dat voorkomen beter is dan genezen
Dit is níet voor organisaties die:
- Een snelle quick-fix zoeken
- Denken dat één training alle problemen oplost
- Niet bereid zijn om echt te werken aan verandering
Maaike
Met honderden begeleide conflicten en jarenlange praktijkervaring weet Maaike Grauwmeijer als geen ander hoe lastige situaties en conflicten op de werkvloer aan te pakken.
Ze heeft niet alleen juridische kennis, maar ook expertise als mediator, professioneel opgeleid coach, teamcoach, geluksdeskundige en conflictmanager.
Maaike heeft een missie: organisaties conflictvaardiger maken. Ze gelooft dat de juiste kennis en vaardigheden kunnen helpen om conflicten om te zetten in kansen voor de organisatie.

Jan-Paul
Met een schat aan ervaring, heeft Jan-Paul Duijndam door de begeleiding van talloze conflicten en zijn jarenlange betrokkenheid bij mediation op zowel zakelijk als familiair gebied een unieke expertise opgebouwd.
Als ondernemer heeft hij niet alleen een opleidingscentrum voor mediators opgericht, maar leidt hij ook een succesvol trainings- en adviesbureau gericht op het aanpakken van communicatie- en samenwerkingsproblemen binnen bedrijven.
Jan-Paul’s motto is duidelijk: “Zorg ervoor dat jij de reden bent dat men gelooft in de goedheid van de mens.”

Veelgestelde vragen
Sluit je aan bij 300+ professionals die de kracht van een optimale conflicthantering toepassen.
Maak hieronder een keuze op welke manier je het liefst de cursus wilt volgen.