Driegesprek (conform STECR richtlijnen): in gesprek onder begeleiding van een derde partij?

Ben je werkgever en loopt het contact met een werknemer minder goed?

Je kunt er misschien niet precies de vinger op leggen, maar de samenwerking met een collega, medewerker of leidinggevende loopt niet soepel.

Misschien is de oorzaak heel duidelijk, of misschien weet je niet precies wat er speelt. Heb je al geprobeerd om erover te praten, maar is het gesprek op niets uitgelopen?

Een (formele) mediation voelt wellicht als een te grote stap, zeker als de problemen nog niet zo heftig zijn. Maar niets doen is ook geen optie.

Laat je het sluimeren, dan kan het uitmonden in een groot conflict waarbij mediation uiteindelijk onvermijdelijk wordt.

Wat is het driegesprek?

Veel conflicten lopen onnodig uit de hand omdat mensen niets doen. Ons advies: trek eerder aan de bel! Hoe eerder je een interventie doet, hoe sneller je weer op het juiste spoor zit. En hoe kleiner de interventie hoeft te zijn.

De STECR-richtlijn noemt verschillende interventies, waaronder een gesprek met een interne of externe derde, en uiteindelijk mediation. De bedrijfsarts kan deze interventies ook in zijn advies opnemen, wat zowel werkgever als werknemer verplichtingen geeft.

Ons WOW-gesprek (Weer-Op-Weg-gesprek) is zo’n interventie. In dit driegesprek helpt een mediator of gespreksbegeleider bij een gezamenlijk gesprek over wat er speelt. Dit gesprek is bedoeld voor situaties waarin nog geen sprake is van een echt conflict, maar waarin communicatie en samenwerking beginnen te haperen.

Tijdens dit gesprek:

  • Is er ruimte om elkaars beleving van de situatie te delen.
  • Krijg je meer inzicht in de situatie, de ander en jezelf.
  • Leer je waarom de communicatie soms lastig verloopt.
  • Ontvang je handvatten om de samenwerking te verbeteren.

Kortom: samen Weer Op Weg!

Even voorstellen, Maaike Grauwmeijer

Graag stel ik me aan je voor: mijn naam is Maaike Grauwmeijer, eigenaar en oprichter van Junctio.

  • Na mijn rechten studie, heb ik 15 jaar gewerkt als advocaat arbeidsrecht/civiel recht, waarin ik van alles voorbij heb zien komen en vele werkgevers en werknemers heb bijgestaan: van reorganisaties tot ontslagzaken, tot complexe zakelijke geschillen.
  • Daarnaast was ik leidinggevende van de medewerkers en verantwoordelijk voor beleid en personeelszaken.
  • De afgelopen 6 jaar ben ik mediator, professioneel coach en trainer. Inmiddels heb ik meer dan 150 trajecten begeleid.
  • Ik leid andere mediators op in het vak en het geeft me veel voldoening om ook binnen organisaties mensen hierin zich verder te laten ontwikkelen.

Ik heb vele situaties meegemaakt en al veel mensen kunnen helpen – van complexe arbeidsconflicten tot praktische oplossingen.

Problemen oplossen op een menselijke en resultaatgerichte manier. Dit is de kern van Junctio. Samen met mijn team sta ik voor je klaar!

Hoe werkt het WOW gesprek?

Intakegesprek

Twee korte intakes:

  • De gespreksbegeleider krijgt inzicht in wat voor elke deelnemer speelt.
  • Iedere deelnemer heeft apart een intakegesprek met de gespreksbegeleider.
  • Hier kun je jouw visie delen en alvast je verhaal kwijt.

Gezamenlijk gesprek

Dan is de volgende stap een gezamenlijk gesprek

  • Idealiter vinden de intakes en het gezamenlijke gesprek op dezelfde dag, achter elkaar, plaats.
  • Na de intakes volgt het driegesprek.

Wanneer kies je voor een driegesprek?

  • Wanneer er nog geen sprake is van een (geëscaleerd) conflict.
  • Wanneer het conflict nog niet uit de hand is gelopen.
  • Wanneer de communicatie stroever begint te verlopen.
  • Wanneer de relatie belangrijk is en behouden moet blijven.
  • Wanneer je elkaar beter wilt leren begrijpen.
  • Wanneer je wilt leren beter en doeltreffender te communiceren.
  • Wanneer de bedrijfsarts dit adviseert, maar mediation nog niet noodzakelijk is.
Driegesprek STECR Richtlijn

Meer informatie.
Neem contact op met Maaike.

Mediator arbeidsrecht

WOW-gesprek vs. Mediation

Het verschil tussen een WOW-gesprek en mediation.

WOW-gesprek:

Het doel van een WOW-gesprek is om weer constructief met elkaar in gesprek te komen.

  • Laagdrempelig: je kiest niet voor een lang, formeel traject. Het doel is de drempel om met elkaar in gesprek te gaan zo laag mogelijk te houden.
  • Informeel: Geen vooraf ondertekende documenten.
  • Aan minder regels gebonden: De strikte regels van mediation gelden niet, maar onze gespreksbegeleiders hanteren dezelfde ethische principes.
  • Weer-Op-Weg: het is idee is om te voorkomen dat de relatie verslechtert en je met elkaar weer op weg kunt naar een fijne samenwerking.

Mediation:

  • Escalatie: wordt ingezet wanneer een conflict al verder is geëscaleerd.
  • Formeel: het proces is formeler met juridische en vertrouwelijkheidsregels. Als dit wordt geadviseerd door de bedrijfsarts, is het ook goed om te doen. Je wilt voorkomen dat je eerst een driegesprek doet en vervolgens alsnog een mediation moet doorlopen.
  • Langduriger traject: de situatie is vaak complexer en dus de oplossing ook.

Het team van Junctio

In het team van Junctio werken professionele en gecertificeerde mediators.

Maaike

Maaike is eigenaar van Junctio en gespecialiseerd in arbeidsconflicten en teamconflicten. Ze combineert mediation met juridische kennis en heeft een achtergrond als advocaat. Je hebt dus niet alleen de juiste begeleiding, maar ook inzicht in wet- en regelgeving rondom arbeidsrecht.

Susette

Susette is gespecialiseerd in arbeidsrecht. Ze heeft veel ervaring met arbeidsverhoudingen en HR Processen waardoor ze goed begrijpt hoe werkgevers en werknemers naar conflicten kijken. Ze een tijd in loondienst heeft gewerkt en helpt werkgevers en werknemers nu middels mediation.

Yassir

Yassir is mediator geworden vanuit de behoefte om echt iets voor mensen te kunnen betekenen in een vervelende periode uit hun leven. Het inspireert Yassir als mediator enorm om te zien hoe mensen in mediation toch de kracht weer vinden om hun conflict zelf op te lossen. Dat is wat Yassir drijft!