Arbeidsconflict; Wat kun je verwachten van het eerste mediation-gesprek?

Vaak zijn mensen voorafgaand aan een mediation-traject gespannen en nerveus. Dat is ook logisch. Er speelt al van alles en dan moet je ook nog met elkaar aan tafel. Met een vreemde erbij. Een van de eerste vragen is dan vaak hoe het proces verloopt en wat ze kunnen verwachten van het eerste gesprek.  

Kijk hieronder onze video over dit onderwerp. Wil je liever lezen? De tekst loopt door onder de video.
Video wat kun je verwachten van het mediationgesprek

Natuurlijk staat voorop dat iedere mediator zijn eigen proces heeft en net een beetje anders zal werken. Maar wat wij altijd doen is beginnen met een intakegesprek. Hierin spreken we met alle betrokkenen 1 op 1.

Meestal zijn het 2 betrokkenen, maar soms kunnen het er meer zijn.  

Intake gesprek in mediation, foto van 2 mensen in gesprek

Deze 3 dingen doen we in de intake:

  1. Persoonlijk kennis maken 
    Het is fijn om elkaar al eens gezien te hebben en een beetje te leren kennen en beetje te weten wat iemands achtergrond is. Dan krijg je een gevoel wie je voor je hebt.  

  2. Uitleg over mediation 
    Vervolgens geven we graag wat uitleg over mediation en wat je daarbij allemaal kunt tegenkomen. 

  3. Bespreken wat er speelt
    Het derde punt is dat we graag willen weten wat jouw visie is op de situatie en wat er voor jou speelt en van belang is.  

Daarnaast kijken naar praktische zaken. Hierbij kun je denken aan wanneer kunnen we met elkaar in gesprek, samen met de andere partij(en)? Wie moeten er dan allemaal aan tafel zitten? Waar en wanneer kan het gesprek plaatsvinden? 

Spannend, het eerste gesprek!
Na de intakes zullen we vaak het gezamenlijke gesprek gaan organiseren. In dat gesprek beginnen we met het kort doornemen van de mediationovereenkomst en het tekenen ervan. Als er nog onduidelijkheden of vragen zijn kunnen we die dan bespreken. Vervolgens gaan we echt beginnen met het gesprek. Vaak starten we met een vraag in de trant van: ‘Wat brengt jullie nu hier in mediation?’ dus: wat is er nu eigenlijk allemaal gebeurd waardoor jullie in deze situatie zijn beland? Dit vragen we dan aan beide partijen. Dit heeft als doel dat je zelf jouw verhaal kunt vertellen, maar ook dat je van de andere kant hoort hoe die erover denkt en een en ander beleefd heeft.  

Wat daarna gebeurt is lastig te voorspellen, omdat ieder gesprek anders is en loopt. Maar er zijn wel wat elementen die in ieder gesprek voorkomen. Een belangrijke daarvan is: terugkijken naar wat er gebeurd is. We proberen de lucht te klaren met betrekking tot situaties die zijn voorgevallen. Vaak zijn er een hoop dingen gebeurd, of juist niet. En daar wil je toch met elkaar over praten. Het kan heel zinvol zijn om eindelijk eens echt te horen hoe die ander het beleefd heeft en erover denkt, maar ook dat de ander jouw kant eens echt hoor.


Op naar een oplossing
Vervolgens zullen we ook de stap richting de toekomst gaan maken. Hoe kunnen jullie nu verder?  


Hoe kunnen jullie het oplossen? Hoe kunnen jullie weer richting een fijne samenwerking gaan? Of moeten we concluderen dat dat niet meer mogelijk is? En wat betekent dat dan?

Dit zijn de twee hoofdelementen voor zo’n eerste gesprek. We trekken hiervoor twee uur uit. Dat klinkt lang, maar meestal is het wel nodig. 

Helpt het eerste gesprek al? 
Zo’n eerste gesprek is altijd spannend, want soms heb je de ander al een hele tijd niet gesproken. Maar over het algemeen lopen deze gesprekken vaak wel rustig. En dat komt omdat er nu iemand anders bij zit, die de situatie begeleidt. Hierbij geldt toch dat ‘vreemde ogen’ dwingen en als de gespreksbegeleider rust uitstraalt, helpt dit al veel. De emoties krijgen aandacht, waardoor het minder hoeft te escaleren.

Daarnaast hoeven partijen zich even niet met het verloop van het gesprek bezig te houden en daardoor kunnen partijen zich wat meer focussen op zichzelf en de ander. Het is wel zo dat in zo’n eerste gesprek er vaak veel pijn weer naar boven komt. Dus het kan wel eens voelen tijdens of na het gesprek alsof je juist verder van huis bent in plaats van een stapje dichterbij de oplossing.  

Maar uiteindelijk geeft het vaak wel duidelijkheid en antwoord op vragen die je misschien al langer had. En je bent echt, ook al voelt het niet altijd zo, een stapje dichterbij het kunnen kijken naar hoe nu verder.

Aan het einde van het eerste gesprek zullen we ook kijken naar wat er nodig is en wat de volgende stap is die zal gaan leiden tot een constructieve oplossing. Die voor beiden goed voelt, of in ieder geval tot een beter gevoel leidt dan dat er nu is. 

Maaike Grauwmeijer

Mijn naam is Maaike Grauwmeijer, eigenaar en oprichter van Junctio. Ik heb meer dan 15 jaar ervaring als advocaat arbeidsrecht.

Wat mij boeit, is de onderlaag van conflicten: wat gebeurt er nu echt? Dat is waarover ik deel in mijn blogs.

Samen met mijn team verzorg ik mediation, coaching en teamontwikkelingstrajecten.

Vorige
Vorige

De bedrijfsarts adviseert mediation: wat nu?!

Volgende
Volgende

Arbeidsconflict geeft verandering van perspectief