Opleiding
Conflicthantering in 12 stappen
Ontdek hoe je als (HR) Manager of Leidinggevende met simpele en effectieve stappen vol zelfvertrouwen omgaat met gedoe op de werkvloer
Zodat lastige situaties niet meer uit de hand lopen en jouw team succesvoller samenwerkt
Dit is waar het vaak op vastloopt:
Als er gedoe is in je team of tussen twee medewerkers (of nog erger: met jou), dan zal je er al snel achter komen dat ieder totaal anders naar dezelfde situatie kijkt. Argumenten, oordelen, verwijten en standpunten blijven zich herhalen. Voor je het weet lopen de emoties hoog op en gaan steeds meer mensen zich ermee bemoeien en er iets van vinden. Dit soort gedoe gaat iedereen liever uit de weg. Maar het kost jou, je team en soms de hele organisatie veel tijd en energie. Op enig moment, kan je er niet meer aan ontsnappen en moet je er ECHT iets mee.
Bijna altijd loopt het vast in de communicatie met elkaar, omdat het niet lukt om elkaar te snappen en dus ook niet om een oplossing te vinden. Gesprekken blijven dan vaak in dezelfde cirkels verlopen en je komt geen steek verder.
Als je hier als HR of Leidinggevende bij betrokken raakt, dan is het ook nog eens aan jou om er beweging in te krijgen. En dat is echt geen eenvoudige opgave!
Zo vaak zie ik dat leidinggevenden en HR professionals ECHT met de juiste intenties en acties aan de slag gaan als er gedoe is. En toch lopen ze op enig moment helemaal vast. Je raakt gefrustreerd en vindt de situatie steeds ongrijpbaarder en onredelijk.
Dat komt omdat we de focus leggen op de verkeerde plek. Hierdoor wordt de knoop waar je met elkaar in zit steeds strakker getrokken, in plaats van dat er langzaamaan ruimte naar een oplossing ontstaat.
Mijn visie op omgaan met conflicten
Samenwerken zonder conflicten is onmogelijk. Zelfs als je perfecte afspraken maakt, je kunt het niet voorkomen. En dat is maar goed ook! Want juist in een conflict kan je leren en ontwikkelen.
Het gaat er juist om hoe je met elkaar omgaat op het moment dat het allemaal even niet soepel loopt, afspraken niet worden nagekomen, iemand een keer uitvalt, of iemand precies op de verkeerde knoppen drukt.
In een conflict heeft niemand gelijk en niemand ongelijk. Maar daar gaan we wel de hele tijd met elkaar naar op zoek.
Naar mijn overtuiging richten we ons in gesprekken teveel op de inhoud of op de vaardigheden van gesprekstechnieken, maar is er te weinig aandacht voor de situatie als het ‘echt spannend wordt’. Dan is het namelijk heel moeilijk om je kennis en vaardigheden toe te passen en in de praktijk worden het al snel ‘trucjes’ die dan niet meer werken.
Als je leert hoe je hiermee omgaat kan je (weer) vanuit zelfvertrouwen en ontspanning reageren en acteren. Als je weet hoe je de ander kan helpen om dit ook te doen, dan kom je veel sneller tot een oplossing.
Gelukkig is er een oplossing…
Conflicthantering in 12 stappen voor leidinggevenden en HR-professionals
Leer in 26 weken de cruciale vaardigheden om gedoe en onrust bij jouw medewerkers en/of jezelf bij de kern aan te pakken.
Optimaliseer de samenwerking en interactie in je team en maak van een conflict een kans op groei en ontwikkeling. Zodat je samen nog beter je doelen gaat bereiken.
In samenwerking met het Mediation Educatie Centrum ontwikkelden Jan- Paul Duijndam en ik (Maaike Grauwmeijer) de Opleiding ‘Conflicthantering in 12 stappen’ zodat jij jouw doelen gaat bereiken!
“Ik geloof dat het effectief managen van lastige situaties op de werkvloer pas echt lukt wanneer je het aandurft persoonlijk leiderschap te tonen”
Ontdek in onze gratis video over de opleiding de 4 essentiële inzichten om gedoe op de werkvloer succesvol te beheersen.
Lig jij wel eens wakker van een conflict omdat je het niet goed opgelost krijgt? Met deze gratis trainingsvideo leer je hoe je als (HR) Manager of Leidinggevende met simpele en effectieve stappen vol zelfvertrouwen kunt omgaan met gedoe op de werkvloer.
Dit kan je verwachten in ‘Conflicthantering in 12 stappen’
In deze eerste stap neem ik je mee in hoe conflicten tussen mensen of in teams ontstaan. En wat er met je brein gebeurt als je in een conflict zit. Je leert typisch gedrag en signalen bij lastige situaties te herkennen. Zo lang je dit niet weet, blijf je de dingen doen die juist niet helpen om tot een oplossing te komen. Ik help je je kennis op het gebied van conflicten uit te breiden, zodat je alle cruciale kennis in huis hebt om met (team) conflicten om te gaan en deze zelfs om te zetten in kansen.
Breid je Conflict Kennis uit
Je leert met welke vaardigheden je escalatie van onrust kunt doorbreken of kunt voorkomen en hoe je de interactie / communicatie kunt verbeteren. Hoe neem je de juiste houding aan? Hoe stel je goede vragen, hoe ga je om met emoties en impasses? Door aan de slag te gaan met deze vaardigheden en deze toe te passen in praktijksituaties, zal je meer zelfvertrouwen ervaren in gesprekken en in de samenwerking.
Word Conflict Bekwaam met de juiste communicatie tools
Ook al heb je alle kennis en vaardigheden goed geleerd, als je in een situatie persoonlijk geraakt wordt (en dit gebeurt bijna altijd als conflicten of situaties uit de hand lopen), dan is het heel moeilijk om daar nog aan te denken of naar te handelen. Daarom leer ik je omgaan met de geraaktheid van de ander en die van jezelf. Hoe meer je je bewust bent van jouw triggers en valkuilen, hoe beter je hiermee kunt omgaan en erop kunt anticiperen. Dan kan je handelen vanuit rust en zelfvertrouwen en niet vanuit spanning en emotie. Dit maakt de kans op een oplossing vele malen groter.
Leer Persoonlijk Leiderschap in te zetten
Interventies op het gebied van conflicten, worden bijna altijd te laat gedaan. Het vervelende is dat hoe langer het conflict of de onrust suddert, hoe groter het wordt en dus hoe groter het effect op het hele team of de organisatie kan zijn. Samen bekijken we of de organisatie of jouw team op de juiste manier is gefaciliteerd en ingericht om goed op conflicten te acteren. Je krijgt alle informatie en begeleiding om een plan van aanpak te maken om hiermee aan de slag te gaan. Dit alles om ervoor te zorgen dat de kans op conflicten die uit de hand lopen, zo klein mogelijk wordt gemaakt. En de kans op ontwikkeling, groei en een optimale samenwerking wordt vergroot.
Richt Bedrijfsprocessen succesvol in
Persoonlijke coaching
Een training of workshop volgen, zonder dat je ook echt gaat oefenen in de praktijk, levert maar beperkte verandering op. Daarom krijg je bij het hele traject persoonlijke begeleiding van mij als conflict-deskundige, zodat je alle kennis en vaardigheden direct gaat toepassen in de praktijk en je het geleerde ECHT integreert bij jezelf en de organisatie.
Wat komt er in de modules aan bod?
-
Welkom
Inleidende module, met oa uitleg over:
> De opbouw van het programma
> Het plannen van de coaching
> Het bepalen van het leerdoel
-
Conflict Kennis
Kennis module met oa inzicht en uitleg over:
> Ontstaan en verloop van conflicten
> Werking brein in conflicten
> Dynamieken in conflicten
> Conflictstijlen
-
Conflict Bekwaam
Vaardigheden Module met oa inzicht en uitleg (en oefeningen voor):
> De juiste houding
> Vragen stellen
> Behoeften / belangen
> Luisteren
> Verbindende communicatie
> Omgaan met emoties
> Interventies
> Praktijk situaties
-
Persoonlijk Leiderschap
Module Persoonlijk Leiderschap met oa inzicht, uitleg en bewustworden over:
> Triggers / Pijnpunten
> Overtuigingen
> Omgaan met emotie
> Voorbereiding gesprek
-
Organisatie
Organisatie context module met inzicht/uitleg over oa:
> Conflictvaardige organisatie / cultuur
> Competentie conflictvaardigheid
> Sterkte / Zwakte analyse
> Conflict protocol
> Plan van Aanpak
-
Afsluiting
Afsluitende module met oa:
> Leerdoel
> Community
> Vasthouden/door-ontwikkeling geleerde elementen
Dit is wat je krijgt als je de conflicthantering in 12 stappen door middel van de e-learning volgt:
Toegang tot een uitgebreide kennisdatabank met video-trainingen
Praktijkvoorbeelden die regelmatig worden bijgewerkt met nieuwe situaties.
26 weken persoonlijke begeleiding van Maaike en Jan-Paul.
Uitbreiding van je Conflict Kennis.
Alle vaardigheden en tools om bekwaam om te gaan met conflicten.
Persoonlijke ontwikkeling die in zowel professionele als persoonlijke situaties van levenslang voordeel is.
Strategieën voor implementatie in je team en organisatie.
GRATIS BONUSSEN
Vier individuele coachingsessies van een uur (online of in Helmond).
Toegang tot een community van oud-deelnemers en kortingen op themadagen en oefensessies.
Ondersteuning via e-mail en Whatsapp
Mogelijkheid om praktijksituaties te bespreken en een evaluatie na afloop van de cursus.
Prijs: € 2.950,00,-- (ex btw)
Dezelfde opleiding is ook fysiek op locatie te volgen.
In plaats van e-learning en het volgen van de video’s uit de kennis databank, zijn er 5 opleidingsdagen op locatie bij het Mediation Educatie Centrum in Rotterdam:
Data opleidingsdagen in 2024: 27 mei 2024, 6 juni 2024, 13 juni 2024, 20 juni 2024, 27 juni 2024 (data in het najaar nog niet bekend)
De video’s met betrekking tot het persoonlijk leiderschap zijn ook toegankelijk voor deze deelnemers
Vier individuele coachingsessies van een uur (online of in Helmond) en 26 weken persoonlijke begeleiding door Maaike en Jan-Paul
Voor het overige gelijk aan de e-learning
Prijs: € 3.450,00,-- (ex btw)
Ervaringen van anderen:
Laat mij je op weg helpen…
Al honderden conflicten begeleid
Ik weet hoe het voelt om te maken te hebben met 'lastige gesprekken' en conflicten op de werkvloer. Ook ik heb geworsteld met het voeren van lastige gesprekken en het ontstaan van conflicten als MT lid van een advocatenkantoor. Als advocaat arbeidsrecht heb ik honderden conflicten begeleid. En dat doe ik nu als mediator en conflictcoach nog steeds.
Naast mijn jarenlange praktijk-ervaring ben ik niet alleen juridisch geschoold en opgeleid als mediator, maar ook als professional coach, team-coach, werkgeluk-deskundige en conflict-manager. Diverse organisaties inspireer ik met inhouse-trainingen en ik ben regelmatig als spreker actief over dit onderwerp.
Ik weet zeker dat het anders kan!
Ik vind het zo zonde om te zien dat veel conflicten die ik begeleid onnodig uit de hand zijn gelopen. Vaak hebben de betrokkenen geen slechte intenties en zelfs geen tegenstrijdige belangen, maar ergens in de communicatie gaat het mis. Ik weet zeker dat dit anders kan!
Mijn missie is om organisaties conflictvaardiger te maken
Waar samengewerkt wordt, zullen er altijd wel eens dingen ontstaan. De manier waarop je reageert, kan heel bepalend zijn. Met de juiste kennis en vaardigheden kan je gesprekken op een andere, authentieke manier voeren, waardoor je sneller tot de kern komt. Je komt minder tegenover elkaar te staan en gaat meer samenwerken. Ik weet zeker dat hier veel te winnen is. Dit zet conflicten om in kansen voor de organisatie!
Met deze overtuiging en al mijn praktijkervaring, begon ik aan mijn missie om alles te leren over het ontstaan en omgaan met conflicten. Ik vind het geweldig om anderen te inspireren en te helpen om dit óók te leren. Daarvoor heb ik, samen met het Mediation Educatie Centrum, deze opleiding ontwikkeld.
Stel je nu eens voor dat…
Je weet hoe je signalen van beginnende conflicten kunt herkennen.
Je in staat bent lastige gesprekken zó te voeren dat je sneller richting een oplossing gaat.
Je op een manier kunt samenwerken zodat lastige gesprekken niet escaleren tot een (juridisch) conflict.
Je meer rust en werkplezier in de organisatie ervaart.
Je dynamieken in de samenwerking herkent en voor je kan laten werken.
Je kosten, verzuim en personeelsverloop kunt verlagen en de sfeer en cultuur tegelijkertijd kunt verbeteren.
Je een gesprek op een manier kan voorbereiden dat je ontspannen en met meer grip het gesprek kunt voeren.
Zodat je op een authentieke manier, samen tot een oplossing kunt komen.
We kunnen ons voorstellen dat je graag eerst even persoonlijk kennis maakt
Wil je liever eerst eens van gedachten wisselen of deze opleiding bij je past?
Heb je vragen of twijfels?
We maken graag tijd voor je!
Meld je hieronder aan voor een Persoonlijk gesprek!
Maatwerk
Wil je met meerdere collega’s tegelijk deelnemen?
Willen jullie als organisatie hier inhouse mee aan de slag?
Er zijn diverse mogelijkheden!
Meld je hieronder aan voor een Persoonlijk gesprek om de wensen te bespreken!
Meest gestelde vragen:
-
De kennis en vaardigheden die we met je gaan delen, zijn bruikbaar bij elk gesprek dat je voert. Zowel privé als zakelijk, zowel in situaties die aan het escaleren zijn als situaties die prima verlopen. Het geeft je inzichten in hoe je communicatie op een prettige manier kunt laten verlopen, dus ook als je meer wilt leren hierover, is deze opleiding interessant.
-
Het ontwikkelen van vaardigheden vergt oefening. Die oefening moet je natuurlijk vooral in de praktijk gaan toepassen. Maar hoe fijn is het als je wel een aantal handigheden achter de hand hebt, die je daarbij kunt gebruiken.
Daar gaan we vooral mee oefenen, bijv. wat zijn handige vragen om te stellen, welke houding is goed en hoe doe je dat, hoe kom je achter behoeften/belangen, etc.
We oefenen alleen daadwerkelijk een gesprek op het moment dat een deelnemer dat zelf wil. Niets is verplicht.
In de coaching is er voldoende ruimte voor maatwerk en besteden we aandacht aan die dingen die je graag wilt ontwikkelen.
-
De modules bevatten meerdere video’s en opdrachten. De video’s zijn gemiddeld 15 a 30 min per keer, dus makkelijk tussendoor te doen.
Voor de opleiding is met opzet 26 weken uitgetrokken. Je kunt het moment van volgen van de modules zelf plannen en het gaat er vooral om dat je het geleerde in de praktijk gaat brengen. Als je er 1 a 2 uur per week aan besteed, dan is dat zeker genoeg.
-
Je kunt op elk gewenst moment starten met de opleiding. Na de inschrijving ontvang je van ons een inlogcode. Met deze code kun je direct van start gaan in onze leeromgeving.
Wil je liever kiezen voor de fysieke training op locatie, dan kan aanmelden tot een maand voor de eerste lesdag. De fysieke opleiding gaat door bij minimaal 6 deelnemers.
-
Bij de coaching ga ik samen met jou bekijken waar je in de praktijk tegenaan loopt. We kunnen sparren over praktijksituaties, maar we zullen ook aandacht besteden aan waar jouw voor jou ontwikkelpunten zitten.
Er zijn 4 coach-gesprekken, maar je mag me ook altijd via de mail/app/telefoon benaderen voor hulp.
Wil jij….
weten hoe je de signalen van beginnende conflicten herkent?
in staat zijn lastige gesprekken te voeren?
leren samenwerken zodat lastige gesprekken niet escaleren tot een (juridisch) conflict?
meer rust en werkplezier ervaren?
dynamieken in de samenwerking herkennen en deze voor je kan laten werken?
kosten, verzuim en personeelsverloop verlagen en de sfeer en cultuur tegelijkertijd verbeteren?
een gesprek op een manier kunnen voorbereiden zodat je ontspannen en met meer grip gesprekken kunt voeren?
Kortom, wil jij op authentieke manieren samen tot oplossingen komen? Meld je dan nu aan!