3 redenen waarom wij geen verslagen maken

Wij krijgen vaak de vraag of je een verslag krijgt van het mediationgesprek.

In zo’n verslag zou dan bijvoorbeeld staan hoe het gesprek ongeveer is verlopen, wie welke standpunten heeft ingenomen, of er afspraken zijn gemaakt et cetera. Onze werkwijze is dat we geen verslagen maken van de gesprekken. Dit heeft 3 hoofdredenen.   .


Heb je onze video hierover al gezien? Je vindt ‘m hier of hieronder! Je kunt natuurlijk ook gewoon verder lezen.

De drie redenen zijn:

  1. Wij hebben graag onze aandacht bij het gesprek 
    Als we bezig zouden moeten zijn zijn met notuleren, dan kunnen we minder goed opletten op wat er gebeurt aan tafel. En vaak gebeurt er een hoop, dat is niet alleen verbaal, maar ook non-verbaal. Als wij dan zitten te schrijven, missen we veel belangrijke signalen. 

  2. Verslagen zorgen vaak zelf voor nieuw gedoe 
    Vaak zien we dat op zo’n verslag weer reactie komt. ‘Zo heb ik dit niet gezegd of bedoeld’, maar de ander heeft dat wel zo begrepen et cetera. Dit kan hele discussies op zichzelf uitlokken. En dat is zonde, want in de praktijk blijkt dat dit eigenlijk niet zoveel toevoegt. 

  3. Je kunt vrijwel niets met de verslagen 
    De verslaglegging valt onder de geheimhouding van de mediation, dit betekent dat je er eigenlijk niets mee kunt. Je mag het niet in een procedure of op een andere manier gebruiken. 

Dus het blijkt eigenlijk dat zo’n verslag alleen maar extra werk oplevert. Dit brengt kosten en tijd met zich mee en levert eigenlijk geen van de partijen echt iets positiefs op.

Wat leggen we wel vast?
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat we helemaal niets vastleggen. Wat we meestal wel doen is na afloop van een gezamenlijk gesprek in een e-mail of notitie de kernpunten beschrijven van wat er besproken is en met name wat is afgesproken voor het vervolg.  

Soms geven we hierbij wat huiswerk mee om over na te denken of zijn er dingen die nog uitgezocht moeten worden. Dit zijn dan de dingen die we vastleggen. En natuurlijk wanneer er echt afspraken gemaakt worden en/of zaken juridisch geregeld worden dan kunnen we dat vastleggen in een vaststellingsovereenkomst of ander juridisch document.  

Dus dat zijn de zaken die we wel doen, maar letterlijk opschrijven wat er gezegd is, dat doen we niet. En als dat nu iets is wat je heel graag wilt? Dan gaan we daarover graag met je in gesprek.  

Wil je hier meer over weten? Stel je vraag gerust in een privéberichtje op Linkedin, of mail of bel ons! 

Vorige
Vorige

Hoe vrijwillig is mediation in het arbeidsrecht eigenlijk?

Volgende
Volgende

‘Heb jij dan helemaal geen eigen mening?’