Waarom blijf je dit nu herhalen?!

Zit je wel eens in gesprek met iemand en blijft diegene dan steeds hetzelfde zeggen? Heb je het al 3 keer gehoord en komt het nog eens naar boven? Dat kan heel irritant en frustrerend zijn. Je hebt het nu wel gehoord, toch? Nou, toch is er vaak een reden voor dat iemand dit blijft doen. En als je weet wat die reden is, kun je er ook voor zorgen dat iemand het niet nóg eens hoeft te herhalen. Weten wat die reden is? Lees snel verder! Of bekijk onze video hierover.

De ander heeft niet het gevoel dat je hem/haar écht gehoord hebt

Ja, het is eigenlijk echt zó simpel. Iemand blijft het maar herhalen, omdat ze het gevoel hebben dat je het niet gehoord hebt, niet goed geluisterd hebt of het echt niet hebt begrepen. En dit ene, wat ze nu zeggen, is nu juist de kern van wat ze zo belangrijk vinden!

En mensen doen dit meestal niet bewust, maar onbewust. Op de een of andere manier voelen ze zich niet gehoord en blijven dan herhalen. Als dit gebeurt in een gesprek dat wij begeleiden, dan moeten we opletten. Want hierin zitten twee signalen verscholen. Dus oké, wacht even, dit hoor ik nu voor de tweede, derde keer…

Dan zal het wel heel belangrijk zijn.

Én blijkbaar hebben ze niet het idee dat ik het ook echt goed gehoord heb.

Je kunt hier iets aan doen!

Wat je vervolgens kunt doen is zorgen dat degene door heeft dat je hem gehoord hebt. De eerste stap is natuurlijk dat je echt goed luistert en als je iets niet begrijpt er vragen over stelt. Je toont interesse. Vervolgens als je goed geluisterd hebt en het begrepen hebt, dan kun je de kern van wat iemand gezegd heeft aan hem teruggeven. Dus bijvoorbeeld: ‘Wat je eigenlijk zegt is dat het voor jou heel belangrijk is dat … Klopt dat?’

Je geeft hiermee eigenlijk een korte samenvatting van wat je de ander hebt horen zeggen. En als het antwoord dan is: ‘Ja dit bedoel ik!’ dan zit je goed. Maar het kan ook zijn dat diegene zegt: ‘Nou, ik bedoel eigenlijk meer dit…’ Ook dan kun je weer verder samenvatten: ‘Ah, dus je zegt dat X niet zo belangrijk is, maar vooral Y.’

'Ja, precies!’

De boodschap is overgekomen

Je zult zien dat wanneer de ander het gevoel heeft dat de boodschap daadwerkelijk is overgekomen, de herhalingen zullen stoppen. En dan hoef je het er nog niet eens mee eens te zijn! De ander wil op zijn minst dat je luistert en het begrepen hebt.

Vaak heb je dit in het begin nog niet door. Maar uiteindelijk zul je het opmerken dat iemand voor de tweede of derde keer iets zegt. En dan zal er een lampje gaan branden, dat je denkt ‘Hé, dit zegt hij nu weer. Waarom?’ Dan heb je dus blijkbaar nog niet goed genoeg teruggegeven wat iemand nu daadwerkelijk heeft gezegd.

Dit is iets wat gesprekken echt verder kan helpen, maar het is ook lastig. Stap 1 is goed luisteren, en luisteren is echt een kunst. Vaak zijn we afgeleid, of bezig met onze eigen boodschap over te brengen, of wat dan ook… maar dan ben je dus al niet meer zo goed aan het luisteren. Voor meer tips en tricks over luisteren, zie onze blog daarover.

Voorkom frustratie en ga goed luisteren!

Wanneer er sprake is van herhalen dan ontstaat er vaak irritatie en frustratie, zowel bij de zender (want die is niet gehoord) als bij de ontvanger (‘nu weer dit!’). En zo wordt een goed gesprek voeren steeds lastiger, want je komt niet verder met elkaar. Daarom dagen we je uit om het eens uit te proberen. Doe het eens anders dan je normaal zou doen en zie wat voor effect dat op iemand heeft. Misschien wordt het hele gesprek wel anders!

Maaike Grauwmeijer

Mijn naam is Maaike Grauwmeijer, eigenaar en oprichter van Junctio. Ik heb meer dan 15 jaar ervaring als advocaat arbeidsrecht.

Wat mij boeit, is de onderlaag van conflicten: wat gebeurt er nu echt? Dat is waarover ik deel in mijn blogs.

Samen met mijn team verzorg ik mediation, coaching en teamontwikkelingstrajecten.

Vorige
Vorige

De ‘band’ tussen werkgever en de mediator

Volgende
Volgende

De 5 grootste valkuilen bij luisteren