De ‘band’ tussen werkgever en de mediator
Wantrouwen is iets wat bijna bij elk conflict een rol speelt. Dit wantrouwen gaat vooral over de andere partij. Maar als er veel wantrouwen is, dan is alles wat er gebeurt, iets wat je in de gaten wilt houden. En dat geldt ook voor de keuze voor de mediator. En dat is volkomen logisch!
Regelmatig vragen partijen zich dan ook af:
Hoe ken jij de andere partij eigenlijk?
Als de werkgever jou betaalt… hoe zit dat dan?
Ik zie dat je op LinkedIn een connectie hebt, hoe zit dat?
Kan je een partij vaker begeleiden?
Deze vragen zijn legitiem en een mediator kan deze uiteraard voor je beantwoorden.
Als de antwoorden je niet het vertrouwen geven dat deze mediator er óók voor jou is, dan is het belangrijk om voor een andere mediator te kiezen.
De grondbeginselen van mediation zijn voor ons heel belangrijk
Wij geloven in de kracht van mediation. Om het te laten slagen zijn er een aantal grondbeginselen waar aan voldaan moet worden. En een deel daarvan ziet toe op het handelen van de mediator. Denk hierbij aan onpartijdigheid, neutraliteit en onafhankelijkheid.
Onpartijdigheid betekent dat we er voor alle partijen in gelijke mate zijn. We zijn niet méér voor de één of de ander. Nu wordt ons (ook privé) regelmatig de vraag gesteld of dat wel echt zo is. En natuurlijk hebben we soms ook wel een mening. Over hoe iemand iets heeft aangepakt of wat er is gebeurd. Maar dat heeft geen invloed op de manier waarop we ons werk doen. Want het gaat er helemaal niet om wat wij vinden. Het gaat erom wat ze er zelf en samen van vinden en hoe ze vanuit wat er gebeurd is weer verder kunnen en kunnen werken aan een oplossing. Zie ook onze blog hierover.
Onafhankelijkheid van de mediator betekent dat er geen belangen spelen die de rol van de mediator aan zouden kunnen tasten. De gedragsregels voor de MfN schrijven dit voor en ook dat een mediator de opdracht niet mag aannemen of zich terug moet trekken als dit niet langer het geval is. Een voorbeeld van een dergelijk belang is een persoonlijke of zakelijke relatie die de mediator heeft of heeft gehad met een van de partijen of in de uitkomst van de mediaton. Transparantie hierover is dan belangrijk. Wij zullen een zaak niet aannemen als we niet onze onafhankelijk kunnen waarmaken.
De mediator moet duidelijkheid verschaffen
De mediator dient zich bewust te zijn van de schijn van afhankelijkheid en dient hierover duidelijkheid te verschaffen als er vragen over zijn. Vervolgens moet de mediator verifiëren of partijen op basis van deze informatie verder willen of niet. Wij zorgen er altijd voor dat er voldoende ruimte is om alle eventuele zorgen van partijen hierover te bespreken. En we beantwoorden alle vragen dan open en eerlijk. Het staat de werknemer op basis van alle informatie vervolgens vrij om een keuze te maken of ze verder willen met ons als mediator. Voor ons is het gevoel namelijk heel belangrijk.
Als een werknemer twijfels blijft houden of zich onprettig voelt bij de mediation, dan heeft de mediation bij voorbaat al weinig kans van slagen.
Dus onze tip voor deelnemers aan een mediation?
Maak al je zorgen en twijfels kenbaar en bespreek ze met de mediator. Het is de taak van de mediator om je van alle informatie te voorzien en helder te zijn over wat er allemaal speelt (of niet speelt). Op basis daarvan kun je de keuze maken of je wilt dat deze mediator jouw gesprek begeleidt of niet. Meer tips voor het kiezen van de juiste mediator? Deze vind je op onze uitgebreide pagina hierover.
Wil je eens met een van ons kennismaken? Neem dan contact met ons op!