De 5 grootste valkuilen bij luisteren

Goed luisteren is nog niet zo simpel als het lijkt. Wij zien het vaak gebeuren dat in de meest simpele gesprekken vanalles mis kan gaan. Totaal onbedoeld, maar omdat mensen zich niet zo bewust zijn van wat ze doen. Daarom vinden we het zo belangrijk én leuk om daar wat meer inzicht in te geven. Bijvoorbeeld luisteren. Het lijkt heel simpel en waarschijnlijk denk je dat je dat best goed doet. Maar, hoe goed luister je eigenlijk echt? Of maak je je misschien ook wel eens schuldig aan onderstaande valkuilen?

Wat zijn dan die 5 grootste ‘fouten’?!

Bekijk onze video hieronder. Als je liever leest: de tekst loopt hieronder gewoon door.

  1. Adviseren
    Hoe goed bedoeld ook: soms wil iemand gewoon zijn verhaal kwijt en zit hij niet te wachten op allerlei adviezen over hoe je het kunt oplossen. Als je direct met een advies komt, terwijl iemand eigenlijk nog aan het vertellen is, kan het zijn dat je informatie mist of dat iemand niet echt voelt dat de interesse er is of dat je de kern snapt. ‘Doe gewoon even dit… en opgelost’.

  2. Het verhaal overnemen
    Wanneer je je eigen ervaringen direct gaat delen wanneer iemand iets deelt, neem je eigenlijk het verhaal over van de ander en leid je de aandacht dus af van hem naar jezelf. Je bent dan niet meer aan het luisteren, maar zelf aan het zenden. Als je de ander ook nog gaat onderbreken of door hem/haar heen gaat heen zitten praten, zal iemand al snel het idee hebben dat je niet luistert.

  3. Vragenvuur
    Soms wil je, om het verhaal te kunnen begrijpen, veel vragen stellen. Maar het risico daarbij is dat je de ander geen ruimte geeft om het verhaal op zijn eigen manier te vertellen. Teveel focus op allerlei details, is iets wat vaak voorbij gaat aan wat iemand als boodschap heeft. Als het nodig is om precies te analyseren hoe iets zit, dan kan dat altijd nog.

  4. Sussen
    ’Ach, het kan nog veel erger, weet je nog toen…’ of ‘Dat valt toch allemaal wel mee’ ‘Het komt allemaal wel goed’ et cetera. Hierbij ga je voorbij aan hoe iemand het op dat moment voelt. Ook al is dat voor jou misschien anders of probeer je iemand ermee op te beuren.

  5. Op jezelf betrekken
    ’Was dit kritiek op mij?’ ‘Gaat dit misschien over mij?’ Hiermee haal je de focus van het verhaal af en leg je die op jezelf. Terwijl die ander graag zijn verhaal wil vertellen en daarop erkend wil worden. Dat hoeft helemaal niet over jou te gaan, zelfs niet als het met gedrag van jou te maken heeft. Soms wil iemand zijn ervaring delen, zonder dat hier een verwijt in schuilt. Als iemand zich dan moet bezig houden met jou te laten inzien dat het niet over jou gaat, voelt hij niet dat er naar zijn verhaal is geluisterd.

Hoe dan wel?

Ik denk dat de meesten van ons bovenstaande wel eens doen en dit wel herkennen. Maar hoe je dan de omslag maakt naar hoe het wel moet, kán best lastig zijn. Je ervan bewust zijn dat je één van de vijf bovenstaande ‘fouten’ wel eens maakt is de eerste stap. Wat je vervolgens anders kunt doen:

  1. Herhaal de kern van wat iemand heeft aangegeven —> vertel hoe je denkt dat het voor de ander was en check of je dat goed hebt.

  2. Wacht af tot iemand zelf aangeeft wat hij van je wil (of vraag daar subtiel naar)!

  3. Heb echte aandacht voor de ander en zorg voor een rustige en veilige omgeving waarin die zijn verhaal kan doen.

Maak jij je wel eens schuldig aan een van de valkuilen? Geen zorgen!

Vrijwel iedereen doet dit wel eens. En zoals gezegd, als je je er al van bewust bent dat je dat af en toe doet, dan is dat al heel veel waard. Probeer het gewoon eens op te merken, en als je dat doet… Probeer dan eens een andere afslag te nemen. Ontspan, leun even achterover, en luister gewoon!

En zie welk effect dat op de ander heeft. Heel veel plezier met oefenen!

Heb jij hulp nodig om beter te luisteren, beter te communiceren of om te gaan met conflicten? Wij helpen je graag. Misschien is onze opleiding wel iets voor jou?

Vorige
Vorige

Waarom blijf je dit nu herhalen?!

Volgende
Volgende

Dé manier om de lont uit een conflict te halen!