Dé manier om de lont uit een conflict te halen!

Het is je inmiddels wel duidelijk. Dit is een conflict geworden en je zit er middenin. Ai. Vervelende situatie. Maar hoe kom je hier nu weer uit? Wij hebben dé tip voor je!
(Overigens: ook een goede tip om conflicten te voorkomen!)

We hebben een video gemaakt over dit onderwerp. Bekijk ‘m hier of lees verder onder deze video.

Het toverwoord om een conflict op te lossen

Als je je midden in een conflict bevindt, dan is dat vaak moeilijk en frustrerend. Je wil graag dat het weggaat. Maar meestal is het niet zo makkelijk op te lossen. Als dat zo was, dan was je hier waarschijnlijk niet beland, toch? En toch hebben wij een oplossing voor je die bestaat uit 1 woord:

“ERKENNING”

En hoewel dit heel krachtig is en vaak direct resultaat heeft, is het ook misschien wel één van de moeilijkste dingen om te doen. Heel af en toe zien we dit spontaan wel gebeuren en het effect daarvan is dan ook echt heel bijzonder. Je ziet de spanning gelijk een stuk dalen. ‘Ze hebben me eindelijk gehoord.’ Vervolgens ontstaat er ruimte en kunnen mensen weer wat makkelijker met elkaar over oplossingen praten.

Wat bedoelen we nu eigenlijk met erkenning geven?

We bedoelen er in ieder geval niet mee dat je moet erkennen dat er iets fout is gegaan. Als dat wel zo is, dan is dat natuurlijk helemaal goed. Alleen maar sterk als je dat kunt toegeven.

Maar waar we hier op doelen is dat het er vooral over gaat om erkenning te geven op hoe iemand zich voelt. Hoe iemand het beleefd heeft.

Dus als je merkt dat iemand heel emotioneel is (bijvoorbeeld boos of verdrietig), dan heeft het weinig zin om over de inhoud te gaan discussiëren. Of dat je het onterecht vindt dat iemand zo boos is. Want het feit is wel dat iemand dat zo beleeft. En daar kun je vaak best erkenning op geven.

Bijvoorbeeld: ‘Ik merk dat de manier waarop ik dit heb aangepakt echt impact op je heeft gehad en dat vind ik vervelend om te zien’ of: ‘Ik merk dat de hele situatie je erg boos maakt’.

Dus, merk op dat je ziet welk gevoel de ander bij de situatie of het gedrag heeft, wat is het effect geweest? Benoem wat je ziet of stel er vragen over. Want misschien zie jij ergens boosheid in, maar is het voor de ander meer frustratie of teleurstelling. Als je een vraag stelt en je zit niet helemaal goed, dan zal de ander je daar wel op corrigeren. En dan gaat het er echt niet om dat je helemaal het goede woord kiest, maar de erkenning dat je ziet dat het impact heeft zal al maken dat iemand zich gehoord en gerespecteerd voelt.

Dit heeft vaak een bijna magisch effect

Het effect is dat mensen zich gehoord, gezien en gerespecteerd voelen. Vervolgens zijn ze vaak beter in staat om weer te luisteren en uit hun emotie te komen. Want, het gevoel dat iemand het gehoord en gezien heeft, maakt dat de strijdlust om te overtuigen gaat afnemen. Dan kan de spanning wat wegzakken. En doordat dat gebeurt kunnen mensen dus wel weer in staat zijn om zich wat meer open te stellen naar de toekomst. Hoe kunnen we nu met elkaar naar een oplossing gaan of hoe kunnen we tot een betere situatie komen met elkaar. Zo lang dat niet gebeurt, blijven mensen vaak zo strijdvaardig of teleurgesteld of verdrietig. Ze kunnen het simpelweg (nog) niet loslaten.

Nogmaals: het gaat dus niet om erkenning geven op de inhoud!

Het gaat dus niet over erkenning geven op de inhoud, of iemand gelijk geven over het conflict of toegeven dat er fouten zijn gemaakt! (Dit mag natuurlijk wel, als dit het geval is) Het gaat erom dat je laat zien dat je ziet wat het met de ander heeft gedaan. Dus je zou ook iets in deze trant kunnen zeggen: ‘Als ik het nog eens over zou moeten doen, en ik zie welk effect dit op jou heeft, dan zou ik het misschien wel op deze manier gedaan hebben.’ Dat zou al kunnen werken.

Maak er geen trucje van

Ja, dit is een goede manier om conflicten op te lossen. Zeker!

Maar het moet oprecht zijn. Het gaat over echt horen wat iemand beweegt, wat een bepaalde situatie met iemand heeft gedaan.

Echt verbinding maken met iemand.

En dat kan alleen als het ook daadwerkelijk oprecht is.
Maak er dus geen trucje van.
De ander zal daar haarfijn doorheen prikken en dan werkt het alleen maar averechts.

Zelf beter worden in het managen van conflicten? Kijk eens naar onze opleiding of neem contact op voor een oplossing op maat.


Maaike Grauwmeijer

Mijn naam is Maaike Grauwmeijer, eigenaar en oprichter van Junctio. Ik heb meer dan 15 jaar ervaring als advocaat arbeidsrecht.

Wat mij boeit, is de onderlaag van conflicten: wat gebeurt er nu echt? Dat is waarover ik deel in mijn blogs.

Samen met mijn team verzorg ik mediation, coaching en teamontwikkelingstrajecten.

Vorige
Vorige

De 5 grootste valkuilen bij luisteren

Volgende
Volgende

Jullie komen nooit meer uit deze patstelling. Of toch…?